Apple ja Samsung ovat hallinneet tablettien markkinaa suvereenisti. Vuoden toisella neljänneksellä kummankin myyntimäärät kuitenkin putosivat. Näyttää siltä, että kiinalaisen Lenovon panostukset tuottavat tällä hetkellä parhaiten tulosta.
Strategy Analyticsin mukaan toisella neljänneksellä myytiin 52,4 miljoonaa tablettia. Määrä on vain 4,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Analyytikkojen mukaan tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että moni kuluttaja odottaa Applen uutta mallia markkinoille.
Apple myi huhti-kesäkuussa 13,3 miljoonaa iPadia eli 9 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Samsungin myyntimäärä (8 miljoonaa Tabia) lasku vuodentakaisesta reilut viisi prosenttia.
Kahden suuren alapuolella sekä Asus että Lenovo onnistuivat kasvattamaan myyntiään. Asuksella volyymi kasvoi 2,6 miljoonaan (kasvua vuodessa 23,7 prosenttia) ja Levonolla 2,4 miljoonaan (kasvua 60,5 prosenttia).
Strategy Analytics odottaa, että tilanne markkinoilla normalisoituu loppuvuoden aikana. Applen myynti lähtee jälleen kasvuun uusien mallien myötä.