Sähköteknisen kaupan liiton tilasto kertoo, että sähköautojen latauslaitteiden myynti laski 23,8 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä. Luvussa näkyy selvästi se, että valtion avustusten loppuminen vuodenvaihteessa 2023-2024 on hidastanut uusien laturien asennusta.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) myönsi vuosina 2018–2023 sähköautojen latausinfra-avustusta yli 3 500 kohteeseen, yhteensä yli 58 miljoonaa euroa. Tämän avustuksen avulla sähköistettiin yli 80 000 autopaikkaa.
Tämän vuoden heinä-syyskuussa kiinteistöihin asennettavien sähköauton latauslaitteiden myyntimäärä laski 23,8 prosenttia. Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana myytiin 21 909 latauslaitetta, mikä on 14,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla, kertoo STK.
STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhosen mukaan luvuissa näkyy sekin, että taloyhtiöt ovat ansiokkaasti panostaneet niiden toteuttamiseen viime vuosina. - ARA:n avustukset olivat viime vuodenvaihteeseen saakka erinomaisen toimiva porkkana siihen. Odotellaanko osassa yhtiöitä vielä jotain vastaavaa valtion myötävaikutusta, Muhonen pohtii.
Avustusten päättymisestä huolimatta sähköautojen latauspisteet ovat Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan yleisin kerrostaloyhtiön ylläpito- tai korjaushanke alkavalla viisivuotiskaudella, noin 32 prosentin osuudella kaikista kyselyyn vastanneista.
Asennetuista latureista 60 prosenttia oli teholtaan 22 kilowatin laitteita ja 40 prosenttia 40 kilowatin laitteita. Vanhojen heikkotehoisimpien latureiden asennus kiinteistöihin on käytännössä loppunut.