PC-myynnin kutistuessa tabletti lupasi paikata liikevaihtoa niillä valmistajilla, jotka kehittivät omia taulutietokoneitaan markkinoille. Juhlat jäävät kuitenkin aika lyhyeksi. Jo nyt tablettien myynnin kasvu on pysähtynyt.
IDC on viimeisin tämä huomannut tutkimuslaitos. Sen analyytikkojen mukaan tablettien ja ns. 2-in-1 -laitteiden myynti ei tänä vuonna kasva Euroopassa eikä Pohjois-Amerikassa. Muuallakin kasvu jää 12 prosenttiin, kun se viime vuonna oli vielä 88 prosenttia.
Valmistajien kannalta ongelma on siinä, että kuluttajat odottavat enemmän laatua pienemmällä hinnalla. Kehittyvillä markkinoilla tablettie keskihinta laskee jo 300 dollariin. Kun siitä ottaa pois iPadit ja vastaavat kalliit mallit, jäljelle jää suuri määrä halpoja, pienellä näytöllä varustettuja Android-tabletteja.
Eikä IDC ennustaa mitään valtavaa kasvua tulevillekaan vuosille. Vuonna 2018 kasvua tulee, mutta vain 4-5 prosenttia.