Vuoden kolmannella neljänneksellä myytiin IDC:n mukaan 2, miljoonaa älykelloa. Määrä on yli puolet pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Kehitys saa pohtimaan, jääkö älykello laitteena hyvin lyhyen ajan hittituotteeksi.
IDC ei kuitenkaan ole vielä valmis hautaamaan älykelloa. Se muistuttaa, että kolmannen neljänneksen lukuihin vaikutti suuresti se, ettei Applen uuden polven älykelloa myyty kuin kahden viimeisen viikon aikana.
Ja Apple on älykellojen selvä markkinajohtaja. Sen osuus heinä-syyskuun myynnistä oli 41,3 prosenttia. Kakkoseksi nousi Garmin, jolla ei vuosi sitten käytännössä ollut älykellomyyntiä lainkaan. Garmin myi 600 00 älykelloa, mikä merkitsee vuositasolla lähes 325 prosentin kasvua. Markkinaosuus kasvoi samalla 20,5 prosenttiin.
Samsungin älykellomyynti kasvoi vuodessa hieman, joten markkinaosuus nousi 14,4 prosenttiin. Lenovo ja Pebbel onnistuivat kaappaamaan muutaman prosentin osuuden markkinoista, mutta molmepien myynti pieneni selvästi edellisvuodesta.
IDC muistuttaa, että tämän hetken älykello ei sovi kaikille. Valmistajien pitäisi eriyttää laitteita älypuhelimesta, mistä onkin jo merkkejä markkinoilla.






















