Elektroniikan tukkukauppiaat on julkaissut viime vuoden tilastot kodintekniikkakaupasta. Monissa laitteissa myynti kasvoi, mutta viime vuoden hitti oli ultraHD-tasoinen televisio. Niiden mTelevisioiden myynti palasi viime vuonna kasvu-uralle. Kesän suuret urheilutapahtumat antoivat hyvän sysäyksen tv-kaupalle, ja marraskuun black friday -kampanjat nostivat tv-myyntiä peräti 59 prosenttia. Välipäivien myynti rikkoi sekin ennätyksiä.
Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin, joten televisioiden keskihinta nousi lähes 8 prosenttia. Uhd-mallit kattoivat viime vuonna yli puolet tv-kaupan arvosta. Kappalemäärissä mitattuna niiden osuus on reilu kolmannes. Yli 55-tuumaisten televisioiden osuus koko myynnistä on jo yli 25 prosenttia.
Älypuhelimien kohdalla kasvoivat myynnin arvo (2,1 %), kappalemäärät (1,4 %) ja keskihinta (0,7 %). Älykelloja ostettiin 185 788 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (37,2 %), kappalemäärissä (4,0 %) että keskihinnassa (31,9 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 6,3 prosenttia, mutta tablettien laski 26,0 prosenttia.






















