Tabletista uhkaa tulla pelkkä tähdenlento laitetaivaalle. Ensimmäinen iPad esiteltiin vuonna 2010. Viime vuoden loka-joulukuussa myytiin enää 63,5 miljoonaa tablettia. Mahtaako koko laiteluokka elää edes 10-vuotiaaksi?
Loka-joulukuussa joka viiden myyty tabletti oli Applen iPad. iPad Pro on laitteena hieno, mutta tolkuttoman kallis, eikä se siksi pystynyt elvyttämään Applen tablettimyyntiä.
Samsung myi neljännellä neljänneksellä 8,1 miljoonaa tablettia, mikä on miljoona vähemmän kuin vuotta aiemmin. Pienemmät valmistajat Amazon, Lenovo ja Huawei kasvattivat hieman myyntiään, mutta niidenkään pieni menestys ei paikannut tablettimarkkinoiden kokonaislaskua.
Mikä kehitykseen sitten on syynä? Applen iPadin osalta Strategy Analytics muistuttaa, että myydyn tabletin keskihinta oli vuoden lopulla 423 dollaria. Tämä on aika paljon rahaa, sillä samalla summalla saa täysiverisen läppärin.
Markkinoiden kasvu edellyttäisi sitä, että selvästi edullisemmalla hinnalla saisi kallista laitetta vastaavan suorituskyvyn. Näin ei ole tapahtunut. Halvat laitteet perustuvat halvempiin, heikkotehoisempiin komponentteihin, mikä näkyy käyttömukavauudessa. On erittäin vaikea löytää edullista Android-tablettia, joka toimisi sujuvasti ja nopeasti. Kaikki ne tahmaavat, tavalla tai toisella.
Toinen ongelma tableteilla on läppärien nykykehitys. Monet laitteista ovat 2-in-1-hybridejä, joita voi käyttää myös oikeasti kannettavan tietokoneen korvaajana. Siihen tabletti ei koskaan ole päässyt.
*Korjattu keskihintaa koskeva tieto. 423 dollaria oli iPadien keskihinta.