Sähköauto olisi päästötön ratkaisu, mutta ne tarvitsevat tuekseen varsin tiiviin latauspisteiden verkoston. Saksassa on löydetty elegantti ratkaisu ongelmaan: tehdään katuvaloista sähköautojen latauspisteitä.
Asialla on müncheniläinen Eluminocity ja saksalainen tehoelektroniikkajätti Infineon. Lisäksi ”Light & Charge” -projektissa on mukana baijerilainen autonvalmistaja BMW.
Kehitetyssä ratkaisussa Infineonin anturi- ja tehonhallintapiirejä on ydhistetty Eluminocityn kehittämään datan analytiikkaan. Anturien avulla katuvalo saadaan aistimaan, mikäli esimerkiksi sää ei kelpaa ajoneuvon lataamiseen.
Anturitekniikan avulla ledikatuvalo saadaan muutenkin älykkäämpi. Valon ei tarvitsisi loistaa tyädellä kirkkaudella jatkuvasti, vaan se kirkastuisi anturien havaitessa jalankulkijan tai ajoneuvon lähestyvän.
Älykäs katuvalo olisi tietenkin yhdistetty pilvipalveluun. Ajoneuvo tunnistetaan joten lasku latauksesta menisi suoraan pilvipalvelun kautta oikealle käyttäjälle.
Tottakai tämä edellyttäisi katuvalon vaihtamista, mutta tämä projekti on edessä muutoinkin. Ajan myötä kaikki katuvalot tullaan vaihtamaan ledipohjaisiksi. Niihin on mys suunniteltu pienten 5G-solujen tukiasemia.





















