Tutkimusyhtiö Kantar on julkaissut tuoreet tilastonsa älypuhelinalustojen markkinaosuuksien kehittymisestä. Globaalisti suurin muutos on Applen iOS:n markkinaosuuden romahtaminen Kiinassa.
Kantar tilastoi Yhdysvaltojen, Kiinan, Japanin, Australian ja Euroopan viiden suurimman maan kehitystä. Kiinassa Androidin markkinaosuus kasvoi 86,4 prosenttiin eli vuoden korkeimmalle tasolle. Vuotta aiemmin Androidin markkinaosuus oli Kiinassa 77,1 prosenttia.
Kiinassa iOS:n osuus markkinoista putosi helmikuussa 13,2 prosenttiin kun se vuotta aiemmin oli 22,1 prosenttia. Analyytikoiden mukaan tähän vaikutti Kiinan uusivuosi, jolloin kiinalaiset ostivat kasvavassa määrin Android-pohjaisia paikallisia merkkejä kuten Huaweita, Oppoa, Meizua ja Vivoa.
Euroopassa markkina on pitkälle jämähtänyt. Androidin osuus kasvoi edellisvuoden aikana, mutta enää 0,9 prosenttiyksikköä. Euroopassa Apple onnistui kasvattamaan markkinaosuutensa 21,8 prosenttiin.
Androidin asema on kaikkein heikoin USA:ssa, jossa se oli helmikuussa ”vain” 55,9 prosenttia. Jenkit pitävät ”omasta” iPhonestaan, joka löytyy 42 prosentilta älypuhelinkäyttäjiä.
Windowsin markkinaosuus on parin prosentin luokkaa lähes kaikkialla. Kiinassa Windows-puhelimia ei käytännössä enää ole.