Ennen kaikki oli helpompaa. Arrow Electronics tunnettiin komponenttien tukkurina, josta sai kaikkien mahdollisten toimittajien piirejä ja vähän teknistä tukea, muttei paljon muuta. Uusi Arrow on kovasti toisennäköinen yritys.
ETN tapasi Arrow´n järjestämässä IoT Summit -tapahtumassa yhtiön IoT-alliansseista Euroopassa vastaavan Andy Smithin ja IoT-puolen markkinoinnista vastaavan Andrew Bickleyn. Miesten mukaan Arrow on nykyään kaikkea muuta kuin pelkkä raudan toimittaja.
Arrow on pyrkinyt tietoisesti eroon vanhasta imagostaan "vain" broadline-jakelijana. Parin vuoden ajan yhtiö on tehnyt sitä Five Years Out -sloganinsa avulla. Smithin ja Bickleyn mukaan kyse ei ole yrityksestä ratkaista perusjakeluun liittyvää ikuista ongelmaa: pieniä katteita alalla, jossa volyymit uhkaavat kutistua. Sen sijaan Arrow auttaa yrityksiä siirtymään esineiden internetiin.
- Yritykset ovat perinteisesti rauta- tai softaosaajia. IoT on kuitenkin monimutkainen ja monialainen haaste, joka sisältää kuitenkin molemmat puolet. Tätä asiakkaiden ongelmaa haluamme olla ratkaisemassa, miehet sanovat.
Bickleyn mukaan 70 prosenttia Arrow´n IoT-asiakkaista on uusia tuttavuuksia. Yrityksiä, jotka ovat tuomassa IoT:tä osaksi omaa liiketoimintaa, mutta joilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten se pitäisi tehdä. - Näille yrityksille Arrow on ratkaisun toimittaja. Meidän roolimme on olla toteuttamassa tätä "überisaatiota".
Teollinen internet pakottaa myös Arrow´n vanhat asiakkaat keksimään itsensä uudelleen. Andy Smithin mukaan Arrow joutuu nyt sanomaan toimittajilleen, mihin niiden kannattaa tuotteissaan keskittyä. Ratkaisujen toimittaja näkee, missä kunkin toimittajan vahvuudet ovat.
- Kymmenen vuotta sitten tämä olisi ollut aivan mahdoton ajatus. Emme olisi voineet sanoa toimittajalle, mitä näiden pitää kehittää. Nyt isotkin toimittajat, kuten Cypress, Analog Devices, Intel ja Microsoft kuuntelevat meitä, kun IoT-maailmaan pitää kehittää tuotteita, Smith kehuu.