Hienon ja ainutlaatuisen teknisen laitteen keksiminen ei enää riitä menestykseen. Startupin on vaikea erottua markkinoilla. Oululainen, paloturvallisesta Asmo-laturista tunnettu ASMO lähti erottumaan uudella tavalla, johon Suomessa ei olla vielä totuttu. ASMO päätti yhdistää suomalaisen muotoilun suomalaiseen huipputeknologiaan.
Suomessa on perinteisesti osattu tehdä uraauurtavia mobiililaitteita ja teknologiaa. Mutta vaikka täällä osataan kehittää maailman parhaita laitteita, ulkomaiset yritykset ovat menneet ohi oikealta ja vasemmalta. Nokia on tästä viime vuosien esimerkki.
Asmon tavoitteena yhdistää suomalaisen muotoilun suomalaiseen huipputeknologiaan. Heidän tavoitteenaan on levittää suomalainen muotoilu maailmalle jokaiseen kotiin.
- Ideana on siis se, että tunnettu suomalainen muotoilija tarttuu haasteeseemme muotoilla uusiksi jokin perinteinen, tylsä elektroniikkalaite. Sanotaan vaikkapa jatkojohto, Asmo Saloranta selittää.
Ensimmäisenä ASMOn haasteeseen tarttui suomalaisen designin legenda Eero Aarnio. Pallotuolistaan tunnettu muotoilija innostui projektista, koska hänen mielestään laturit ovat tylsän näköisiä. Aarnio antoi idean muhia rauhassa muutaman kuukauden, ennen kuin hän sai idean Mr. Chargerista.
- Aarnion työt ovat leikkimielisiä, hauskoja ja omalaatuisia. Hänen työnsä eivät varmasti jätä ketään kylmäksi eikä Mr. Charger tee poikkeusta. Mr. Chargerin vastaanotto yleisön keskuudessa on aiheuttanut voimakkaita reaktioita. Sitä joko vihaa tai rakastaa, Asmo Saloranta kertoo.
Tämä onkin Salorannan mukaan ASMOn Designer electronics -sarjan tarkoitus.
- Maailmalla ei pärjää tekemällä pliisuja tuotteita, jotka eivät aiheuta minkäänlaista tunnereaktiota. Emme odota kaikkien pitävän tuotteistamme, mutta odotamme löytävämme maailmalta yleisön, joka rakastaa niitä, Saloranta lopettaa.
Mr. Charger on vasta alku ja ASMO tuo jatkossa markkinoille suomalaisten muotoilijoiden suunnittelemia joka kodin elektroniikkatuotteita kaksi kertaa vuodessa. Neuvottelut seuraavasta yhteistyöstä on jo käynnissä.