Kiinalainen Huawei on onnistunut Euroopassa erinomaisesti ja Suomessa erityisesti. Huippuhyvin myyvää lippulaivaa ei ole, mutta laaja valikoima edullisia ja keskihintaisia löytyy. Nyt samoille apajille pyrkivät Sony ja Samsung.
Tämä näkyy jo markkinoilla, sanoo tutkimuslaitos Kantar. Touko-heinäkuussa Android-puhelimien markkinaosuus kasvoi Euroopassa 2,8 prosenttiyksikköä ja nopein nousija oli nimenomaan Sony.
Sony teki vuonna 2015 muutoksen strategiassaan ja yritti parantaa tulostaan panostamalla premium-laitteisiin. Kantarin mukaan yritys epäonnistui. Laitteet olivat alitehoisia ja väärin asemoituja markkinoilla. Nyt strategia on käännetty keskihintaluokkaan ja tulokset ovat parempia.
Kesällä Huawein markkinaosuus putosi jo Espanjassa ja Iso-Britanniassa. Toisilla markkinoilla, kuten Sakassa ja Italiassa, kasvu jatkui. Tämän ansiosta Huawei kasvatti vuoden aikana markkinaosuutensa Euroopassa 14,6 prosenttiin.
Muutoin tilanne on aika lailla ennallaan. Applen iPhonen hallussa on noin kolmannes markkinoista USA:ssa ja Japanissa, ja alle viidennes Kiinassa ja Euroopassa. Muut myytävät laitteet ovat Androidia. Windows on lähestulkoon kadonnut kaikilta markkinoilta.






















