Nokia on lanseerannut operaattoreille uudet analytiikkapalvelut, jotka helpottavat verkkoliikennedatan hyödyntämistä palvelun parantamisessa. Palvelut pohjaavat viime vuonna lanseerattuun koneoppimista hyödyntävään AVA-alustaan.
Nokian mukaan Analytics Services -palvelut eivät kasvata verkon ylläpitokustannuksia. Silti lisätyn älyn avulla voidaan kasvattaa ilmaantuvien verkko-ongelmien ratkaisuprosenttia heti ensimmäisellä kerralla 20-40 prosenttia.
Samoin koneoppimistekniikoilla uudet palvelut voivat vähentää puheluiden katkeamista verkossa jopa 35 prosenttia. Tämä perustuu Nokia Bell Labsissa kehitettyihin algoritmeihin, jotka hyödyntävät käyttäjien verkkoyhteyden laatua seuraaviin mittauksiin. Samanlaista lähestymistapaa käytetään verkkokapasiteetin suunnitteluun.
Koneoppimisen avulla Nokian uudet palvelut auttavat operaattoreita myös ennustamaan, milloin tukiaseman palvelutaso heikkenee. Kapasiteetin kuormittuminen voidaan algoritmeilla ennustaa jopa seisemän päivää etukäteen.
Verkon ongelmista operaattoreille raportoi Nokian alkuvuodesta esittelemä digitaalinen assistentti MIKA (Multi-purpose Intuitive Knowledge Assistant). MIKA on digitaalinen apuri, jolla operaattori pääsee käsiksi AVAn informaatioon. Tämä tarkoittaa käytännössä, että tiedon hakemiseen menee vähemmän aikaa. Nokian mukaan jopa tunti vähemmän päivässä.