Accenturen tuoreen Digital Consumer -tutkimuksen mukaan kuluttajat, joilla on kotonaan puheohjattu virtuaaliavustaja, kuten älykaiutin, käyttävät älypuhelimiaan vähemmän viihteen kuluttamiseen ja verkko-ostamiseen. Puheohjattujen älylaitteiden omistavien kuluttajien määrä voi ostoaikeiden perusteella yli kaksinkertaistua vuoden 2018 aikana.
Myös kuluttajien kiinnostus lisättyyn ja virtuaaliseen todellisuuteen sekä itseohjautuviin autoihin kasvaa jatkuvasti. Verkkokyselynä toteutettuun tutkimukseen osallistui 21000 kuluttajaa 19 maasta.
Tekoälyä hyödyntävät kodin virtuaaliavustajat ovat itsenäisiä laitteita, joita ohjataan äänikomennoilla. Niiden avulla voidaan käyttää monenlaisia palveluita, kuten kuunnella musiikkia, hakea ja toistaa uutisia, säätietoja ja urheilutuloksia, sekä säätää kodin valaistusta ja lämmitystä. Ensimmäinen tällainen laite on Amazonin myyntimenestys Echo, joka on Alexa-tekoälyn kera tulossa nyt Suomeenkin.
Accenturen tutkimuksen mukaan 66 prosenttia kuluttajista, jotka omistavat puheohjatun älylaitteen, arvioivat älypuhelimen käyttönsä vähentyneen laitteen hankkimisen jälkeen. 64 prosenttia puheohjatun älylaitteen omistajista sanoi käyttävänsä älypuhelinta vähemmän viihteen kulutukseen, 58 prosenttia käyttää älypuhelinta vähemmän verkko-ostamiseen ja 56 prosenttia tiedonhakuun.
Kuluttajat raportoivat kyselytutkimuksessa suuresta kiinnostuksesta erillisen puheohjatun älylaitteen ostamiseen tämän vuoden aikana. Jos kaikki ostoaikeet toteutuisivat, puheohjatun älylaitteen omistavien kuluttajien määrä yli kaksinkertaistuisi vuoden 2018 loppuun mennessä ja verkkoyhteyden kattamasta väestöstä esimerkiksi Intiassa 39 prosenttia, Yhdysvalloissa 37 prosenttia, Kiinassa 33 prosenttia, Saksassa 26 prosenttia ja Isossa-Britanniassa 24 prosenttia omistaisi laitteen. Jopa 94 prosenttia puheohjattujen älylaitteiden tämänhetkisistä käyttäjistä on niihin tutkimuksen perusteella joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä.
Accenturen vuoden 2018 Accenture Digital Consumer -tutkimus toteutettiin verkkokyselynä vuoden 2017 loka–marraskuussa, ja siihen osallistui noin 21000 kuluttajaa 19 maasta.