Helmikuun alussa Oulussa järjestetään viidettä kertaa maailman omalaatuisin startup-tapahtuma, Polar Bear Pitching. Ilmiön vetonaulana on finaali, jossa startup-yritykset esittelevät liikeideoitaan rahoittajille Pohjanlahteen puhkaistussa avannossa seisten.
Konsepti on sekopäisyydessään nerokas monella tapaa. Hyiseen avantoon astuessaan yrittäjä oppii kiteyttämään viestinsä ja pääsee todella näyttämään, mitä on valmis tekemään yrityksensä eteen. Tapahtuma on omiaan vetämään puoleensa kansainvälistä mediahuomiota ja itse konsepti toimii samalla väylänä markkinoida Suomea, pohjoisuutta ja suomalaista sisua.
Polar Bear Pitching on maailman ainoa businesstapahtuma, jossa turvallisuudesta vastaavat sammakkomiehet sukelluspuvuissaan avannon laidalla. Se todennäköisesti myös pysyy ainoana, sillä liikesarja, jossa henkilö kävelee avantoon, pyytää siellä ollessaan rahaa ja nousee pois, on suojattu tuotemerkki.
Startup-maailmassa tietynasteinen hulluus toimii. Polar Bear Pitching -kilpailun finaaliin päässeet yritykset ovat saaneet sisullaan paljon itse kilpailun palkintoja suurempia voittoja. Myyntiluvut ovat kääntyneet ennennäkemättömään nousuun kilpailuun osallistumisen jälkeen – sijoituksesta huolimatta.
Kuuluisan finaalin lisäksi kaksipäiväinen startup-tapahtuma sisältää paljon muutakin. Tiistaina 6.2. järjestetään semifinaalit, joiden kautta on yhä mahdollisuus päästä mukaan keskiviikon finaaliin. Keskiviikko 7.2. aloitetaan kasvuun ja kehitykseen keskittyvällä konferenssilla, minkä jälkeen itse finaali järjestetään Oulun Torinrannassa.