Tulevaisuudessa ajoneuvot keskustelevat keskenään ja varoittavat toisiaan sekä onnettomuuksista että potentiaalisista törmäyksistä. Nokia on testannut japanilaisen KDDI:n kanssa LTE-broadcast-tekniikan käyttöä ajoneuvojen välisissä VX2-yhteyksissä.
Nokian mukaan kyse oli ensimmäisistä testeistä, joissa käytettiin LTe-broadcast-tekniikkaa. Testissä käytettiin Nokian Airframe-datakeskusta, jonka välityksellä ajoneuvot kommunikoivat.
LTE-braodcast tai -yleisradiolähetys hyödyntää eMBMS-palvelua (evolved Multimedia Broadcast Multicast), jonka avulla data voidaan lähettää kerralla usealle käyttäjälle, tai tässä tapauksessa ajoneuvoon. Testissä tällä tekniikalla voitiin jakaa ajoneuvon sijaintitieto usean ajoneuvon kesken.
Ajoneuvot voivat olla yhteydessä toisiinsa sekä tien varrella oleviin antureihin Nokian MEC-alustan (Multi-access Edge Computing) välityksellä. Tämä tuottaa yhteyksiin erittäin lyhyen latenssin, joka älyliikenteessä on tietenkin ehdoton edellytys.
Nokian ja KDDI:n testissä kokeiltiin kahta eri sovellusta. V2N2V-sovelluksessa ajoneuvot ovat jatkuvassa yhteydessä MEC-järjestelmään lähettäen reaaliaikaista sijainti-, liike- ja nopeusdataa tien varren antureihin. Hätätilanteessa kuski voi tehdä sovelluksella hälytyksen, jolloin tieto menee muihin ajoneuvoihin eMBMS-palvelun välityksellä.
Toinen sovellus oli verkkopohjainen RTK (Network Real-Time Kinematic), joka parantaa ajoneuvon navigointijärjestelmää. Sovelluksen avulla voidaan navigointia parantavaa sijaintitietoa jakaa useisiin ajoneuvoihin reaaliajassa.