Kiinalaisen Huawein viime vuoden tulosluvuista selviää, että yhtiö teki älypuhelimilla 36,4 miljardin dollarin liikevahdon. Huawei myi kaikkiaan 153 miljoonaa älypuhelinta. Lukujen mukaan älypuhelinbisnes kasvoi lähes kolmanneksen edellisvuodesta.
Liikevaihto koskee Huawen kuluttajaliiketoimintaa, josta valtaosa muodostuu älypuhelimista. Luku on 31,9 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Koko jättikonserni teki viime vuonna liikevaihtoa 92,5 miljardia dollaria. Voittoa yritys teki yhteensä 7,3 miljardia dollaria, mikä on 28,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
Huawein mukaan sen älypuhelinmenestys on perustunut Huawei- ja Honor-brändistrategiaan. Viime vuosi oli erityisesti monien Huawei-puhelimiin tuotujen innovaatioiden vuosi. Nämä nostivat Huawei-puhelinten osuutta erityisesti kalliimpien high-end -puhelinten kategoriassa.
Huawei itse listaa viime vuodelle useita merkkipaaluja:
- Huawei P- ja Mate-sarjojen vahvat lippulaivamallit puhuttelivat kuluttajia ympäri maailmaa; Huawei P10 ja Mate 9 toimitukset ylittivät yksistään 20 miljoonan rajapyykin.
- Huawei saavutti molempien brändien siivittämänä yli 10 prosentin markkinaosuuden globaalisti. Samalla Huawei vahvisti asemiaan yhtenä maailman suurimpana älypuhelinvalmistajana.
- Lippulaivamallien onnistuneet lanseeraukset nostivat Huawein osuutta yli 500 dollarin arvoisten puhelinten kategoriassa peräti 10 prosenttia.
- Euroopassa Huawei menestyi erityisesti Suomessa, Saksassa, Tanskassa, Italiassa ja Espanjassa niin markkinaosuudella kuin maineella mitattuna. Huawei sijoittui näissä maissa toiseksi ostoharkintaa koskevien puhelinbrändien listauksessa.
- Laajan online-tuen lisäksi Huaweilla on 1 400 Service Center -pistettä 105 maassa (Suomessa yksi Helsingissä ja yksi Tampereella) ja globaalisti lähes 800 brändättyä liikettä.
- Suomi oli ensimmäisten Euroopan maiden joukossa yhtiön lanseeratessa viime syyskuussa Mobile Cloud -palvelun älypuhelintensa käyttäjille.
- Myös muiden mobiili- ja älylaitteiden myynti oli suotuisaa Huaweille; yhtiön tablettitoimitusten määrä kasvoi vuoden aikana 40 prosenttia markkinoiden laskusuhdanteesta huolimatta. Huawei kuuluu myös maailman tablettivalmistajien kolmen suurimman joukkoon.