Uusissa autoissa on jo useimmiten suurikokoinen kosketusnäyttö, jolla ohjataan monia laitteita äänentoistojärjestelmästä ilmastointiin. Ruudun hipelöinti on kuitenkin riskitekijä liikenteessä ja sen tilalle ollaan tuomassa laitteiden ohjaamista eleiden avulla.
Microchip on tuonut tähän tarpeeseen uudet MGC3140-ohjaimet, jotka yhtiön ensimmäisinä 3D-eleohjauspiireinä on kvalifioitu käytettäväksi auto-olosuhteissa eli -40...+125 asteen lämpötilassa. Kyse on myös edullisesta ohjaimesta, joka avaa tietä eleohjauksen tuomiseen myös keskihintaluokan autoihin.
Ohjainpiiri mittaa kapasitanssia. Sen avulla voidaan ohjata viihdejärjestelmää, sisätilan valaistusta ja monia muita toimintoja. Mikäli auton takakontti aukeaa eleellä jalalla, voidaan tämäkin toiminto tehdä myös kädellä kojelaudan edessä.
3D-eleohjausjärjestelmä koostuu anturista ja ohjainpiiristä, joka viritetään aina kutakin toimintoa varten. Aiemmat eleohjausjärjestelmät ovat perustuneet infrapuna-antureihin tai ns. TOF- eli time-of-flight -piireihin, joissa liikkeitä tulkitaan kädestä takaisin ponnahtavan valon perusteella, mutta nämä toimivat huonosti kirkkaassa, suorassa auringonvalossa.
Kapasitanssi mittaava MGC3140-ohjain välttää nämä ongelmat ja tuottaa luotettavaa, tarkkaa tietoa eleistä, Microchip kehuu. Lisäksi anturi ja ohjain voidaan toteuttaa näyttöön hyvin pieneen tilaan, mikä ei aiheuta muutoksia auton sisätilojen suunnitteluun.