Autoista on tulossa käytännössä tietokoneita tai superkoneita pyörillä. kehitys johtaa myös siihen, että auton järjestelmässä on yhä useammin mahdollisia aukkoja, joista hakkerit pääsevät järjestelmiin sisälle. Nämä aukot pitää tukkia.
Microchip on nyt esitellyt uuden kehitysalustan, jota se kehuu markkinoiden ensimmäiseksi autojen verkkojen turvallisuuteen keskittyväksi kehityskitiksi. CryptoAutomotive IVN -alusta antaa auton- ja autoelektroniikan järjestelmävalmistajille työkalut, joilla auton järjestelmät voidaan suojata hakkerien hyökkäyksiltä.
Microchipin mukaan kysymys ei enää ole siitä, tarvitsevatko ajoneuvot turvajärjestelmiä, vaan siitä miten nämä järjestelmät toteutetaan käytännöllisesti ja ilman kallista järjestelmien ylisuunnittelua.
Microchipin alusta emuloi suojattua solmua auton verkossa ja tuottaa suunnittelijoille intuitiivisen lähtökohdan tietoturvan toteuttamiseksi. Valmistajat voivat joustavasti konfoiguroida tätä solmua niin, että se sopii osaksi omaa järjestelmää ja vastaa erilaisiin alan turvastandardeihin.
Työkalulla voidaan toteuttaa turvattu salausavainten varastointi, ECU-yksikön eli auton elektronisen ohjausyksikön autentikointi, laitetason salauskiihdytys ja muita kryptograafisia toimintoja. Kun alustaa käytetään isäntäohjaimen kanssa, voidaan auton järjestelmään tuoda esimerkiksi turvakäynnistys ja CAN-väylän viestien autentikointi.
Microchipin mukaan työkalua voidaan käyttää minkä tahansa ECU-yksikön, konfiguraation tai väylien kanssa. Tämän ansiosta alustalla voidaan tuoda suoja nykyisiin järjestelmiin ilman suuren mittaluokan uudelleensuunnitteluja. Käytännössä kyse on tytärprosessorista, jonka kanssa itse ohjaimen koodiin tarvitaan hyvin vähä päivityksiä.
CryptoAutomotive Security ICs TA/BSD -kehityspaketti maksaa 250 dollaria. Lisätietoja tekniikasta löytyy Microchipin sivuilta.