Telia Finland lakkauttaa lankapuhelinpalvelujen tarjoamisen vuoden 2019 kuluessa. Hyvin palvellut tekniikka väistyy historiaan asiakkaiden siirryttyä matkapuheluihin ja muihin puhepalveluihin. Tällä hetkellä puheliikenteestä kulkee vanhoja kuparilinjoja pitkin enää kolme prosenttia.
Telian matkapuhelinverkon väestöpeitto on 99,9 prosenttia ja kuuluvuutta parannetaan tarvittaessa edelleen niin, että lankapuheluiden päättyessä asiakas saa luotettavan puhepalvelun käyttöönsä. Teknologiajohtaja Jari Collinin mukaan lankapuhelintekniikka on lisäksi vanhentumassa, joten nyt oli sopiva aika piirtää kalenteriin päätepiste, jolloin palvelu päättyy.
Palvelut päättyvät vaiheittain eri alueilla kesästä 2019 alkaen. Lankapuhelinliittymien määrä on laskenut tasaisesti. Telialla liittymiä on yhteensä noin 30000, joista kuluttajaliittymiä vain joitakin tuhansia. Telian lankaliittymät ovat vähentyneet nopeasti, koska merkittävä osa yhtiön lankapuhelinverkoista sijaitsee harvaan asutuilla muuttotappioalueilla Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Lankapuhelinten osuus puheliikenteestä on Suomessa enää noin 3 prosenttia ja Telian verkossa lankapuheluiden ja -minuuttien määrä on laskenut tällä vuosikymmenellä 20 - 25 prosenttia vuodessa.
Lankapuhelinverkon tekniikan vanhentuminen on kouriintuntuvaa. Verkossa käytettävät laitteet ovat vanhentuneita, ja verkon ylläpito ja korjaaminen on jo pitkään tukeutunut vanhoista laitteista saataviin varaosiin.
Jari Collinin mukaan lankaverkossa on myös erityispalveluita hyödyntäviä asiakkaita. Lankaverkon erityispalveluita ovat mm. turvapuhelimet, kuulo- ja näkövammaisten erikoislaitteet, hälyttimet sekä valvontakamerat. Lankapuhelinpalveluiden päättyminen ei koske kupariyhteydellä toimivia laajakaistaliittymiä.