5G-verkkojen käyttöönotto alkaa ja on jo osin alkanut Yhdysvalloissa. Siksi myös operaattorien mainonta kiihtyy. Sprint on nyt haastanut AT&T:n oikeuteen virheellisestä 5G-markkinoinnista.
AT&T on markkinoinut 5G Evolution -liittymiä yli kahden vuoden ajan. Sprintin mukaan tämä levittää valheellista mielikuvaa liittymien nopeudesta. AT&T sanoo kertoneensa alusta asti selkeästi, että kyse on evoluutiopolusta matkalla kohti 5G-verkkoja.
Sprintin syytösten tukena on operaattorin tekemä markkinatutkimus. Sen mukaan 54 prosenttia asiakkaista uskoi, että 5G E on laadultaan 5G-luokkaa tai parempi. 43 prosenttia uskoi, että AT&T:n 5G E -puhelimen ostava saa käyttöönsä 5G-palvelut. Kumpikaan väite ei tietenkään pidä paikkaansa.
Eivät vastaavat kiistat ole tuntemattomia meilläkään. Kuluttaja-asiamies moitti taannoin Elisaa siitä, että Saunalahti Huoleton 5G Ready -liittymämarkkinointi on virheellistä, koska 5G-verkkoja ei vielä ole olemassa. Elisan markkinointi tapahtui viime vuonna, jolloin edes 5G-taajuuskisaa ei oltu ratkaistu.
Toisaalta historia osoittaa, ettei teknisillä kysymyksillä juuri ole väliä, kun palveluja ryhdytään markkinoimaan. ITU yritti voimakkaasti lanseerata LTE-tekniikan juuri LTE:n nimellä. Operaattorit eivät tästä välittäneet, vaan myivät uusia datanopeuksia tilaajille nimenomaan 4G-nimellä.