Sähköautoa työnnetään nyt urakalla jokaiseen autokatokseen ja talliin, mutta riittääkö niiden kaikkien lataamiseen sähköä. DEFA muistuttaa, että kaikissa taloissa voidaan lähtökohtaisesti toteuttaa sähköauton latausjärjestelmä.
- Älykkään kuormanhallinnan avulla saadaan olemassa oleva sähköliittymä riittämään tehokkaaseen sähköauton lataamiseen. Esimerkiksi omakotitalossa sähkön kulutus vaihtelee. Iltaisin sähköä kuluu: tehdään ruokaa, pestään pyykkiä, saunotaan. Nukkuessa kulutus taas on pientä. Keskimäärin vuorokauden aikana talossa on vapaata kapasiteettia, joka voidaan käyttää sähköauton lataamiseen, sanoo DEFA:n markkinointipäällikkö Sauli Naski.
DEFA:n tuotevalikoimaan tulivat Suomessa viime vuonna sähköautojen älykkäät latausjärjestelmät ja -palvelut. Yhtiö on Euroopan suurimpia älykkäiden latausjärjestelmien toimittaja yli 50 000 sähköautojen latausjärjestelmän turvin. Esimerkiksi Oslon kaupungin julkinen latausjärjestelmä on yli 700:lla asemallaan yksi suurimmista DEFA:n projekteista.
Latausjärjestelmässä on tärkeää varsinaisen latausaseman lisäksi myös älykäs latauksen ohjaus. DEFA:n homeCLU-kuormanhallintajärjestelmä varmistaa olemassa olevan sähköliittymän riittämisen sähköauton lataukseen.
DEFA:n kuormanhallintajärjestelmästä CLU:sta on olemassa versio myös isompiin latausjärjestelmiin, esimerkiksi taloyhtiöissä käytettäväksi. Taloyhtiöissä parkkialueilla on jo kapasiteettia sähköauton lataamiseen.
– Taloyhtiöissä ihmiset elävät eri rytmeissä. Työajat ja liikkuminen vaihtelevat, samoin autolla ajettu kilometrimäärä. Kuorma jaetaan dynaamisesti lataajien kesken kiinteän jaon sijaan, näin saadaan käytettyä tehokkaasti koko saatavilla oleva kapasiteetti ja sähköliittymän kokoa ei tarvitse kasvattaa, Naski sanoo.
CLU-järjestelmässä kuormanhallinta tehdään aina paikallisesti, eikä se vaadi etäyhteyttä pilvipalveluun. Näinollen järjestelmä toimii kaikissa olosuhteissa. Pilvipalveluyhteydellä toteutetaan muita latausjärjestelmän ominaisuuksia mm. maksupalvelut ja etähallinta.
- Auto on yleensä kotona parkissa 10 tuntia vuorokaudessa. Siinä ajassa sen ehtii ladata pienelläkin latausteholla. Autoa tarvitsee ladata vain sen verran kuin sitä päivittäin käytetään, Naski summaa.