Nykysuunnittelija on tottunut hakemaan tietoa netin kautta ja ostamaan tarvitsemansa komponentit verkkokaupasta. On selvää, että perinteisen sovellusinsinöörin tai FAE-insinöörin rooli pienenee koko ajan, sanovat myyntiään nopeasti kasvattaneen Mouser Electronicsin Euroopan nokkamiehet Mark Burr-Lonnon (vas.) ja markkinointijohtaja Graham Maggs.
Mouserin tarina on ollut hieno. Kymmenen vuotta sitten kyse oli lähinnä USA:ssa komponentteja myyvästä 200 miljoonan dollarin yrityksestä. Nyt rikki on menossa miljardin dollarin raja, verkkokaupassa ostajia on 264 tuhatta (määrä kasvaa koko ajan) ja uusia asiakkaita tulee keskimäärin 838 joka päivä.
Mark Burr-Lonnon vastaa Mouserin toiminnoista Euroopassa ja Aasiassa. Hän nostaa menestyksen salaisuudeksi keskittyminen suunnittelijoihin. - Emme toimi volyymibisneksessä. Olemme mukana tuotesuunnittelussa, olemme insinöörien ja suunnittelijoiden jakelija, Burr-Lonnon korostaa.
Mouser kasvoi viime vuonna hurjaa vauhtia jakelijoiden joukossa. Globaali liikevaihto kasvoi 559 miljoonalla dollarilla kahden viimeisen vuoden aikana. Suomessa kasvuprosentti oli viime vuonna 34. Tämä oli selvästi muita jakelijoita nopeammin. Mutta miksi?
Burr-Lonnoin ja Maggsin mukaan kasvu perustuu ennen kaikkea NPI-bisnekseen. NPI (new product introduction) kääntyy huonosti suomenkielellä, mutta kyse on uusista tuotekokonaisuuksista, joita yritykset tarvitsevat kehittääkseen uusia tuotteita, joilla erottautua asiakkaista.
Viime vuonna Mouserin NPI-bisnes kasvoi 38 prosenttia 366 miljoonaan dollariin. Luku on globaali, mutta Euroopassa ei enää juuri ole volyymituotantoa. Käytännössä kaikki uusi bisnes tulee NPI-toiminnasta.
Mouser on osannut iskeä elektroniikkasuunnittelun uuteen trendiin. Iso osa suunnitteluista tehdään nykyään verkossa, joten on luonnollista, että komponentit ostetaan myös verkosta. – Sovellusinsinöörin rooli pienenee koko ajan. Webbi auttaa suunnittelijoita yhä enemmän, joten sisällön verkossa täytyy olla mahdollisimman hyvää, Graham Maggs sanoo.
NPI-toiminta ei ole mitään helppoa ja näyttää jopa siltä, että monet puolijohdetalot ovat siirtäneet siitä vastuuta Mouserille. Graham Maggsin mukaan talon sisällä tätä ei ole nähty näin. – NPI-toiminta on meillä selkäytimessä, joten ehkä emme näe sen vaativuutta.
Selvästi Mouserin päämiehet näkevät tässä etuja, koska NPI-toiminta kasvaa niin nopeaa vauhtia. Tässä kisassa Mouser on selvästi päivittämässä esimerkiksi RS Componentsin ja Farnellin, joilla on ollut ongelmia. Tällä hetkellä komponenttien verkkokauppa näyttää muodostuvan Mouserin ja Digi-Keyn väliseksi mittelöksi.
Joskus on puhuttu, josko Amazonin kaltainen peluri voisi haastaa Mouserin. Mark Burr-London ei tähän usko. Suunnittelija ei osta komponenttejaan Amazonista.
- Tutkimustemme mukaan 52 prosenttia verkko-ostoksista vaatii jopa yli 12 käyntiä saitilla. Amazon ei ole kiinnostunut tällaisista ostajista. Kaikista verkko-ostoistamme viidennes vie yli 28 päivää aikaa. Suunnittelijalla pitää olla aika ja mahdollisuus harkita, mitä juuri oma suunnittelu tarvitsee.
Verkkokaupassa Mouserilla on enemmän nimikkeitä varastossa kuin kellään muulla verkkokaupalla. – Jos suunnittelija etsii komponenttia, hän löytää sen kaikkein todennäköisimmin meiltä, sanoo Graham Maggs.