Suomalainen komponenttien jakelumarkkina on ollut vuosia vaikeuksissa. Suurtenkin jakelijoiden myynti on tullut alas. Silti moni hakee edelleen kasvua. Tanskalaisen Trafomon toimitusjohtaja Claus Hjaeresen uskoo, että Suomen markkinoilta on otettavissa markkinaosuuksia.
Trafomon jo vuonna 1959 perustettu tukkukauppayritys. Yritys on aina erikoistunut vaativimpiin komponentteihin, joiden myynti vaatii erittäin vankkaa asiantuntijuutta. Hjaeresenin mukaan malli toimii.
- Globaalien jakelijoiden bisnesmalli on eittämättä tehokas, mutta näemme ja tiedämme, että markkinoilla on tilaa myös jakelijoille, jotka tuntevat tuotteet syvällisesti. Me toimimme täysin paikallisesti. Pystymme auttamaan asiakkaitamme valitsemaan juuri oman sovelluksen kannalta parhaan komponentin, Hjaeresen selittää.
Suomessa Trafomolla on kahden hengen myyntiorganisaatio, jota Hjaeresen kehuu suuresti. Tavoitteena on myös kasvattaa Suomen toimistoa.
- Suomen markkinoilla on paljon kilpailua. Tanskassa moni suuri valmistaja on siirtänyt tuotantonsa muualle, mutta heidän jälkeensä jääneet osaajat ovat erustaneen paljon startuppeja. Kun Venäjänkauppa romahti, suomalaiset ovat osoittaneet pystyvänsä sopeutumaan ja kehittämään uutta.
Nykyään jakelijat vannovat verkkokaupan nimiin. Trafomolla verkkopuoli on ollut tähän asti pientä, mutta tultuaan saksalaisen Setronin ostamaksi vuonna 2012 verkkokauppaan on laitettu paljon kehityspanoksi.
- Maaliskuussa avaamme webbikaupan. Vuoden loppuun mennessä kauppaan tulevat kaikki 18 000 tuotetta, joita myymme, Hjaeresen kehuu.
Logistiikassa jakelijat eivät enää erotu toisistaa. Trafomokin toimittaa komponentin linjalle 1-2 päivän kuluessa tilauksen vastaanotosta.