Ammattitapahtumat kiinnostavat edelleen suomalaisia. Eilen päättyneille teollisuuden Alihankinta-messuilla kokoontui Tampereella kolmen päivän aikana 17 731 messuvierasta. Kävijämäärä on tapahtuman historian toiseksi suurin.
Eniten messut ovat vetäneet väkeä vuonna 2016, jolloin paikalla oli 18 422 vierasta. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävien Alihankinta-messujen sekä startup-tapahtuman AlihankintaHEATin tavoitteena on lähivuosina vahva kansainvälistyminen. Alihankinta-messut ja AlihankintaHEAT järjestetään seuraavan kerran 22.–24.9.2020. Tapahtuman teema on Datasta bisnestä.
Useissa keskusteluissa tuli esiin, että Suomen talouteen kumpuaa epävarmuutta monesta suunnasta. Siitä huolimatta Alihankinta-messujen tunnelma oli varsin positiivinen. Tämän vuoden teema, kestävä valmistus, näkyi läpi tapahtuman ja yritykset ovat vastanneet haasteeseen tarttua kestävän valmistuksen näkökulmiin, kertoo Alihankinta-messujen projektipäällikkö Tanja Järvensivu Tampereen Messut -konsernista.
- Ensi vuoden teemaksi on valittu Datasta bisnestä, jonka kautta tuomme esiin tiedon merkitystä tulevaisuuden teollisuudessa. Näkökulmina korostuvat muun muassa älykäs teollisuus, turvallisuus ja tuottavuus. Tavoitteena on teeman kautta auttaa valmistavan teollisuuden yrityksiä siinä haasteessa, että yritysten suuresta tietomäärästä saadaan jalostettua sellaista tietoa, joka lisää ymmärrystä liiketoiminnan mahdollisuuksista ja sitä kautta tuottavuuden ja kilpailukyvyn kasvattamisesta, Järvensivu kommentoi.
Järvensivun mukaan monet alan yritykset etsivät ratkaisuja edellä mainittuihin haasteisiin, minkä vuoksi Alihankinta-messuille kootaan asiantuntijoiden ja edelläkävijöiden osaaminen, käytännön esimerkit ja tietotaito yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.