Neljä vuotta sitten Nokian verkkoliiketoiminta oli alle puolet Ericssonin vastaavista. Sitten Nokia osti Alcatel-Lucentin ja kasvoi hieman myyntinsä kanssa kamppailleen Ericssonin ohi. Amerikkalainen talouslehti Forbes on vertaillut kahden pohjoismaisen verkkolaiteyrityksen lukuja ja vertailu paljastaa, että eroja on tänä päivänä hyvin vaikea löytää.
Viime vuonna Nokian liikevaihto oli 26,7 miljadia dollaria, kun Ericsson teki 24,3 miljardin liikevaihdon. Neljän vuoden aikana Ericssonin myynnistä on kadonnut nelisen miljardia, mikä on pääosin selittynyt verkkomarkkinoiden pehmentymisellä.
Alcatel-Lucent -fuusio kasvatti Nokian liikevaihdon vuonna 2016 lähes kaksinkertaiseksi, mutta sen jälkeen myynti on junnannut paikallaan. Kolme viime vuonna Nokia ja Ericsson ovat itse asiassa olleet käytännössä yhtä suuria yrityksiä.
Sama koskee yritysten markkina-arvoja. Nokian arvoksi Forbes kertoo 29 miljardia dollaria, Ericssonin 27 miljardia. Molempien nettotulos on ollut miinusmerkkinen viimeiset kolme vuotta, joten tältäkään sektorilta eroja ei löydy. Ainoastaan teknologian lisensoinnissa Nokia vetää pidemmän korren.
Yhtiöt ovat myös vahvoja tutkimukseen panostajia. Nokia investoi viime vuonna tutkimukseen 5,5 miljardia dollaria, Ericsson miljardin vähemmän. Vielä neljä vuotta sitten molemmat panostivat tutkimukseen selvästi vähemmän, joten 5G on pakottanut molemmat lisäämään tutkimusta ja tuotekehitystä.
Myös eri markkinoiden merkitys on molemmille hyvin samankaltainen. Nokian viime vuoden liikevaihdosta tuli 29 prosenttia Pohjois-Amerikasta, Ericssonilla 28 prosenttia. Euroopasta ja Latinalaisesta Amerikasta Nokia kerää 35 prosenttia liikevaihdostaan, kun Ericssonilla lukema on 29 prosenttia.
Kun yritykset ovat näin samankaltaisia, herää tietenkin kysymys, millä ne kisaavat toisiaan ja kolmatta suurta eli Huaweita vastaan. Hinnallako?