Sähköautojen yleistyessä myös niissä käytettyjen akkujen määrät lisääntyvät ja joudutaan miettimään, mitä käytöstä poistettaville akuille tullaan tekemään. Kierrätys yhdistettynä uusiokäyttöön energiavarastona voisi olla eräs ratkaisu, etenkin jos käytettyjen akkujen purku- ja testausprosesseja saadaan parannettua.
Tehonsyöttöjärjestelmien suunnittelijat ovat halukkaita ottamaan piikarbidiin perustuvat tehokytkimet käyttöön, mutta niiden toimittajilta vaaditaan paljon. On osoitettava SiC-tekniikan suorituskyky ja kestävyys, toimitettava kytkinmoduuleille riittävän alhaisen induktanssin omaavia kotelovaihtoehtoja sekä tarjottava kehittyneitä hilaohjaimia, joiden avulla voidaan suojata kohdejärjestelmää ja hienosäätää sen parametreja.
Esineiden internet (IoT) leviää nopeasti taloihin, toimistorakennuksiin, lentokentille ja sairaaloihin. Langattomat valaistus-, lämmitys- ja turvajärjestelmät sekä uudet palvelut tarjoavat enemmän mukavuutta, tehokkaampia ja parempia rakennuspalveluita ja pienemmän virrankulutuksen. Anturien virransyötölle energiankeruu on houkutteleva vaihtoehto.
Teollisuuden verkoissa eri toimittajien tarjoamien ratkaisujen keskinäinen yhteensopimattomuus on ollut pitkään ongelmana. Avun tähän tuo aikaherkkä verkkotekniikka TSN, joka tarjoaa valmiit yhteensopivat ratkaisut aina piisiruista kaapeleihin asti. Toshiban kehittämän liitäntäpiirin avulla Ethernet-pohjainen TSN voidaan laajentaa myös perinteisiin PLC- ja teollisuus-PC-laitteisiin.
Teollinen tuotantokyky on saamassa tervetullutta potkua 5G-yksityisverkoista, jotka tuovat mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia taajuusspektrin, toteutusstrategioiden, toimintojen ohjauksen ja omistajuuden hyödyntämiseen.
Valaistus on yksi suurimmista energian kuluttajista. Kun energian kustannukset ja huoli energiankäytön vaikutuksista ympäristöön kasvavat, on entistä tärkeämpää löytää tapoja käyttää tekniikkaa ja innovaatioita valaistuksen tehokkuuden ja toimivuuden optimoimiseksi ja tehontarpeen vähentämiseksi.
Tämän päivän autot ovat turvallisempia kuin koskaan aikaisemmin. Merkittävä osa turvallisuudesta perustuu puolijohteisiin, joiden määrä ajoneuvoissa kasvaa koko ajan.
Microchipin kehittämään sarjamuotoiseen SRAM-muistiin on sulautettu haihtumattomia bittejä. Jos tehonsyöttöön tulee katkos, tämän EERAM-tyyppisen piirin SRAM-lohkon datasisältö siirretään sisäisesti haihtumattomiin muistisoluihin. Kun katkos on ohi, haihtumaton sisältö palautetaan SRAM-lohkoon ja piirin toiminta SRAM-muistina jatkuu kuten ennenkin.
Moottorikäyttöjen kaltaisissa suuritehoisissa järjestelmissä harmoniset yliaallot heikentävät tehonsyötön laatua. Yliaallot voidaan eliminoida helposti hyödyntämällä riittävän korkean eristystason omaavaa jänniteanturia valvontaan. LEM-yhtiö on kehittänyt anturinsarjan, joka tarjoaa helppokäyttöisen jännitteentunnistuksen sopivalla eristyksellä.
Sulautetut järjestelmät on suunniteltu erittäin luotettaviksi ja suorittamaan tarkoin määriteltyjä, dedikoituja tehtäviä tehokkaasti. Usein niissä käytetään kulutuslaitteista tuttuja flash-muisteja. Niiden valintaan kannattaa kiinnittää tarkkaan huomiota.
Mikroaaltoalueen tietoliikennejärjestelmien suorituskykyä voidaan parantaa differentiaalisen kohinaluvun mittausmenetelmillä. Tässä voidaan käyttää Anritsun VectorStar-piirianalysaattoria.
Wi-Fillä on viidessä gigahertsissä kanavia, joilla usein sallitaan suurempi lähetysteho, mutta joiden käyttöönotto edellyttää esimerkiksi tutkasignaalien skannaamista. ON Semiconductor on kehittänyt tekniikan, jolla nämä kanavat saa älykkäämmin ja tehokkaammin käyttöön.
Rakennusautomaatioon kaivattaisiin anturia, joka kykenee sisätiloissa tunnistamaan ihmisten lukumääriä ja mittaamaan kohdealueiden lämpöjakaumia loukkaamatta kenenkään yksityisyyttä. Melexis on kehittänyt tällaisen lämpökuvakennon, joka täyttää lämpökameran ja yksinkertaisen PIR-anturin väliin jäävän aukon.
IIoT, teollisuuden IoT, Teollisuus 4.0. Uudella vallankumouksella on monta nimeä ja se asettaa uudenlaisia vaatimuksia kaikille laitteille. Myös flash-tallennukselle, kirjoittaa Winbondin Alex Wei.
Jo perustason automalleissa on nykyisin tusinan verran elektronisia ohjainyksikköjä, jotka tuottavat satoja jollei tuhansia signaaleja, jotka on reititettävä eri puolille ajoneuvoa. Tämä asettaa isoja vaatimuksia auton sisäiselle verkolle.
Koronaviruspandemia pakotti koko elektroniikka-alan ajattelemaan toisin. Digi-Keyn malli, jossa varastossa on laaja valikoima komponentteja välitöntä kuljetusta varten, on osoittautunut luotettavaksi lähteeksi kaikille, jotka kehittävät uusia teknologiainnovaatioita, kirjoittaa yhtiön Pohjoismaiden ja Baltian alueen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Fredrik Källmin.
Sähköautojen yleistyessä myös niissä käytettyjen akkujen määrät lisääntyvät ja joudutaan miettimään, mitä käytöstä poistettaville akuille tullaan tekemään. Kierrätys yhdistettynä uusiokäyttöön energiavarastona voisi olla eräs ratkaisu, etenkin jos käytettyjen akkujen purku- ja testausprosesseja saadaan parannettua.