Sähkömoottorin kenttäkeskeinen ohjaustapa FOC tarjoaa tehokkaan säädön vääntömomentille sekä suurilla että pienillä pyörimisnopeuksilla, mutta se vaatii monimutkaisen ohjausalgoritmin. Toshiban kehittämä A-VE-vektorilaskin tarjoaa yhdessä ADC- ja PWM-oheismoduulien kanssa tähän suorituskykyisen ratkaisun Arm Cortex-M4 -alustalla.
Autoelektroniikan toimijat ovat viime vuosina yhdistäneet voimiaan vastatakseen ajoneuvoissa käytettävien verkkotekniikoiden nopeaan yleistymiseen. Visiona on yhtä teknologiaa soveltava verkko, joka perustuu ethernet-teknologiaan sen autoelektroniikassa osoittamien kiistattomien etujen ansiosta.
Kun järjestelmä sisältää yhden tai useampia mikrofoneja, suunnittelijan täytyy valita, käyttääkö MEMS- vai ECM-rakenteista mikrofonia. Kummallakin on omat etunsa käyttökohteesta riippuen. Audiokomponentteja valmistava CUI tukee kumpaakin tekniikkaa ja tarjoaa suunnittelijoille laajan valikoiman sekä MEMS- että ECM-mikrofoneja.
Laitteiden analogiset etuasteet suunnitellaan yleensä vain tietylle sovellusalueelle ja sen vuoksi ne ovat rakenteeltaan jäykkiä. Uudenlaiset rakennemallit tarjoavat kuitenkin parempaa joustavuutta sirulle integroitujen ohjelmoitavien vahvistimien ja MCU-liitäntöjen avulla. JRC:n kehittämää ratkaisua voidaan hyödyntää mikro-ohjaimen kera jopa hinnaltaan edullisena vaihtoehtona oskilloskoopille pienillä taajuuksilla.
Lampun tyyppi ja tehonkulutus ovat määrittäneet pitkälti valaistussovellusten ominaisuudet. Tilanne on muuttunut led-teknologian tulon myötä. Se mahdollistaa, että nykyisin samalla perustason puolijohdeteknologialla voidaan toteuttaa pieni-, keski- ja suuritehoisia valaistussovelluksia, joiden hyötysuhde ja valaistusominaisuudet ovat erinomaisia.
Esineiden internet asettaa IoT-solmujen mikro-ohjaimille vaatimuksia, joista aiempien sukupolvien ohjaimet eivät selviä. Cypressin uusi PSoC 6 MCU -arkkitehtuuri on kehitetty erityisesti IoT-sovelluksia varten. Siinä yhdistyvät erittäin niukasti virtaa kuluttava toiminta, korkea prosessointiteho, kattavat tietoturvaominaisuudet ja sirutason liitettävyys verkkoon.
Vatsaelinkirurgian laitteet ovat erittäin vaativia. Kirurgin pitää olla varma siitä, että laite toimii juuri halutulla tavalla ja kytkimet kytkeytyvät juuri oikein juuri halutulla voimalla. C&K vastasi näihin vaatimuksiin.
Pysäyttämättömältä vaikuttava IoT-kehitys tuo jo lähivuosina kymmeniä miljardeja IoT-solmulaitteita samaan verkkoon. Energiatehokkuus nousee samalla kehityksen ykköshaasteeksi. Verkon energiajalanjäljen hillitsemiseksi on pakko hyödyntää käyttöenergian keräämistä esimerkiksi tärinästä, valosta ja lämmöstä.
FPGA-pohjaisten kiihdyttimien suunnittelu ja toteuttaminen ei tapahdu aivan käden käänteessä. Tarvitaan sovelluksen, infrastruktuurin ja RTL-suunnittelun kokonaisvaltaista yhteensovittamista. Kiihdytinsovelluksissa pääpaino on kiihdytinalgoritmeissa, jotka käsittävät useita monimutkaisia sekvenssejä. Onneksi kiihdyttimien integrointiin on nyt helpompi tie.
MESH-teknologia mahdollistaa sen, että Bluetooth-laitteet voivat linkittyä toisiinsa luodakseen laajemman verkon. Bluetooth 4.0:n laajentaminen MESHillä tarkoittaa, että monet laitteet voivat liittyä verkkoon ja kommunikoida toistensa kanssa pitkienkin matkojen yli energiatehokkaalla ja turvallisella tavalla. Tämä mahdollistaa aivan uusien sovellusskenaarioiden toteuttamisen standardinmukaisella turvallisuudella, luotettavuudella ja skaalautuvuudella.
Teollisuuskoneet on perinteisesti liitetty tehdasjärjestelmiin kiintein kaapeliasennuksin. Modulaarinen liitinjärjestelmä tarjoaa kuitenkin tärkeitä etuja suoraan kaapelointiin verrattuna: nopeampaa käyttöönottoa ja ylläpitoa, johdonmukaisuutta ja helppokäyttöisyyttä sekä merkittäviä kustannussäästöjä.
Esineiden internetiin kytkeytyvät laitteet toteutetaan yhä useammin vähävirtaisilla pitkän kantaman radiotekniikoilla. Tähän on olemassa joustava yhden sirun ratkaisuja.
Erittäin nopeiden datansiirron laitteiden suunnittelu säilyy hyvin haasteellisena myös tulevaisuudessa. Hyödyntämällä joustavia ohjelmoitavia matriiseja, sirupohjaisia IP-lohkoja ja monipuolista suunnitteluohjelmistoa voidaan kehittäjien työtä kuitenkin merkittävästi helpottaa.
Uusimmat anturit eivät ainoastaan auta estämään ajoneuvojen tulipaloja tehokkaammin kuin koskaan, vaan ne myös auttavat vastaamaan sähköajoneuvojen markkinoita hallitseviin ajokantamahaasteisiin. Pian anturit tekevät vielä paljon enemmän.
Ilmastokriisin ratkaiseminen edellyttää teknologian käyttöiän pidentämistä ja laitteiden kierrättämistä jatkuvan uusien laitteiden ostelun ja pois heittämisen sijaan, kirjoittaa Panasonic TOUGHBOOKin Pohjoismaiden maajohtaja Stefan Lindau.