Ajoneuvoissa käytettävän elektroniikan määrä kasvaa dramaattisesti, kun niihin lisätään uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS). Tarvitaan yhä enemmän ECU-ohjausyksiköitä ja lisää prosessointitehoa. Tämä edellyttää yhä kehittyneempiä kondensaattoreita.
Japanilainen Murata vastaa huutoon uusilla monikerroksisilla keraamisilla 2 ampeerin MLCC-kondensaattoreilla. NFM15- ja NFM18-sarjan konkat ovat markkinoiden pienimmät.
NFM15HC105D0G3 myydään 0402-koossa (mitat 1,0 x 0,5 millimetriä) ja tarjoaa 1 mikrofaradin kapasitanssin. Kyse on maailman pienimmästä kolmipäätteisestä MLCC-kondensaattorista. Tätä täydentää NFM18HC106D0G3, jolla on 10 mikrofaradin kapasitanssi, mikä tekee siitä kapasitanssiltaan suurimman MLCC:n 0603-kokoluokassa (1,6 x 0,8 millimetriä).
Uusissa MLCC-kondensaattoreissa hyödynnetään Muratan omaa ohutkerrosteknologiaa, samoin kuin yhtiön asiantuntemusta korkean tarkkuuden laminoinnista ja edistyneestä elektrodien rakentamisesta. Tämän ansiosta NFM15-uutuus on peräti 60 prosenttia pienempiä kuin markkinoilta tällä hetkellä löytyvät kilpailevat MLCCkondensaattorit.
NFM18:n kapasitanssi on puolestaan noin kymmenen kertaa suurempi kuin monilla samankokoisilla MLCC-ratkaisuilla. Uutuudet ovat täysin AEC-Q200 -standardien mukaiset eli ne toimivat -55…+ 125 asteen lämpötiloissa.