LiDAR eli valotutka puhuttaa nyt analyytikoita. Tarvitseeko tulevaisuuden robottiauto LiDARia vaikkei Teslaan sitä tulekaan? Milloin hinta laskee riittävästi laajamittaiseen käyttöön. Tutkimuslaitos Yole Developpement esitti juuri tuoreen arvionsa.
Yolen mukaan LiDAReita myydään tänä vuonna 1,7 miljardilla dollarilla eli noin puolellatoista miljardilla eurolla. Summa on 19 prosenttia suurempi kuin viime vuonna. Vuonna 2025 markkinoiden koko kasvaa 3,8 miljardiin dollariin.
Seuraavan viiden vuoden aikana kasvu tulee lähinnä ajoneuvojen ADAS-järjestelmistä. Silti LiDAR tekee autoihin tuloaan varsin hitaasti. Yolen mukaan vuonna 2025 LiDAR löytyy asennettuna noin 3,2 prosentista uusia autoja.
Yolen mukaan Teslan tavoite toteuttaa robottiauto ilman LiDARia on saanut monet valmistajat varpailleen. COVID-19-pandemia on osaltaan hidastanut tekniikan yleistymistä, sillä kyse on kalliista, auton hintaan suoraan vaikuttavasta teknologiasta.
Osa valmistajista uskoo LiDARiin ja jopa sen välttämättömyyteen. Audi asensi jo vuonna 2017 joihinkin malleihinsa pitkän kantaman Valeo Scala -valotutkan. Vuonna 2018 robottiautoja kehittävän Waymon robottitaksissa oli sekä keskipitkän että pitkän kantaman valotutka.
Ennusteiden mukaan LiDAR yleistyy autoissa sitten, kun hinta putoaa tämän hetken tuhannesta eurosta muutamaan sataseen. Toisaalta esimerkiksi Huawei sanoo jo kehittävänsä järjestelmää, jossa valotutkan kustannukset jäävät alle sataan euroon.