Vuodesta 2023 lähtien autojen pitää NCAP-määräysten mukaan tunnistaa lasten läsnäolo auton sisällä. Samoin järjestelmän pitää tunnistaa, että kaikki matkustajat käyttävät turvavyötä. Israelilainen Vayyar on kehittänyt yhden sirun ratkaisun, joka täyttää nämä vaatimukset.
Vayyar tunnetaan 4D-kuvatutkien kehittäjänä. Nyt yhtiön esittelemä alusta tunnistaa myös, jos auto kuumenee liikaa kesällä. Tämä on aiheuttanut jopa tuhansien lapsien kuoleman kuumassa säässä.
Vayyarin tutka tunnistaa lasten läsnäolon (neljä tunnistuspistettä) ja kolmen lisämatkustajan turvavyön käytön. Tällainen parempi turvallisuus vaatii kuitenkin yleensä enemmän antureita, jotka ovat kalliita autovalmistajille. Ajoneuvoihin asennetaan vuosittain noin 22 miljardia anturia. Ennusteiden mukaan uudet turvastandardit vaativat, että autossa on vuoteen 2030 mennessä jo noin 200 anturia.
200 anturin ympärillä olevat laitteistot, ohjelmistot, johdotukset, ECU-yksiköt ja integrointityö lisäävät huomattavasti monimutkaisuutta ja kustannuksia. Tämä tekee huippuluokan turvallisuuden erittäin vaikeaksi saavuttaa edullisemmissa automalleissa.
Vayyar antaa OEM-valmistajille ja Tier 1 -yrityksille mahdollisuuden voittaa tämä haaste alan ensimmäisellä matkustamon sisäisellä turvallisuusratkaisulla, joka tarjoaa eri toiminnot yhden sirun alustalla. Sen keskiössä on kustannustehokas anturi.
Vayyarin Radar-on-Chip eli RoC-piiri korvaa lukuisat olemassa olevat auton anturit, jotka kattavat koko ajoneuvon ohjaamon ja tunnistavat ja luokittelevat kaikki matkustajat poikkeuksellisen tarkalle. Yhdistelmäratkaisu toimii tehokkaasti kaikissa valaistusolosuhteissa ilman näköyhteyttä ja voi jopa havaita vauvan turvaistuimessa peiton alla.
Vayyar on tehnyt piiristään demon, joka on nähtävissä Youtubessa.