Viime vuosi oli poikkeuksellinen. COVID19-pandemia pysäytti lähes kaiken alkuvuonna. Elektroniikka ja puolijohteet lähtivät kuitenkin takaisin nousuun yllättävänkin nopeasti. Alkaneena vuonna palaamme kasvuun ja liiketoimintaan normaalisti, kertoo Farnellin Pohjoismaiden myyntijohtaja Ghita Hoyer ETN:n haastattelussa.
Keväällä 2020 ensimmäiset muutokset markkinoilla näkyivät lääketieteellisten komponenttien kysynnän kasvuna. Piirilevykomponenteista tuulettimiin ja hengityslaitteiden virtalähteisiin - terveydenhuollon osien ja tuotteiden kysyntä kasvoi dramaattisesti. Hoyerin mukaan kysynnän nopeasti kasvaessa asiakkaiden vaatimien komponenttien määrä ylitti tarjonnan, jonka kukaan jakelija voisi varastoida.
- Onneksi Farnellin kattavan tuotevalikoiman ja pitkäaikaisten toimittajasuhteiden ansiosta pääsimme käyttämään ylimääräisiä varastoja tilausten täyttämiseen ja asiakkaiden tukemiseen heidän siirtyessä valmistamaan lääketieteellisiä laitteita laajamittaisesti.
Vuoden 2020 aikana elektroniikka-ala tottui virukseen ja teollisuus pyrki palaamaan normaalimpaan kauppaympäristöön. Hoyerin mukaan suosituilla kasvualoilla kuten IoT / IIoT, 5G-tekniikat ja älykäs energia nähtiin nopea kysynnän elpyminen.
Myös asiakkaiden tapa ostaa komponentteja on muuttunut. Iso osa elektroniikka-alan työntekijöistä työskentelee nyt kotona, joten kysyntä on lisääntynyt normaalien aukioloaikojen ulkopuolella. – Nyt saamme merkittäviä tilauksia aikaisin aamulla, myöhään illalla ja jopa yön aikana. Uskomme, että etätyö jatkuu pitkälle vuoden 2021 puolella ja nyt meillä on riittävä kokemus ja tietämys palvellaksemme parhaiten asiakkaitamme ja toimittajakumppaneitamme kaikkina aikoina.
Ghitta Hoyer uskoo, että Suomen ja muiden Pohjoismaiden markkinat palaavat kasvuun tänä vuonna. - Olemme optimistisia ja meillä on merkittäviä odotuksia Farnellille paitsi Pohjoismaissa myös koko EMEA-alueella. Olemme lähellä uuden, modernisoidun jakelukeskuksen valmistumista, joka on täysin automatisoitu ja joka tarjoaa merkittäviä parannuksia varastointikykyymme.
Hoyerin mukaan Farnell panostaa yhä enemmän verkkoon ja tarkoitus on parantaa asiakkaiden verkko-ostokokemusta. – Tarjoamme enemmän itsepalvelutyökaluja ja useita uusia toimintoja. Tämä on meille erityisen tärkeää Pohjoismaiden alueella, etenkin Suomessa, koska täällä halu ostaa verkosta on merkittävä ja paljon suurempi kuin muualla.
Hoyerin mukaan Farnellin verkkokaupan osuus Suomen myynnistä on 85-90 prosenttia. Tänä vuonna ja asiakkaat voivat odottaa entistä parempia työkaluja, toiminnallisuutta ja palvelua.
- Kaiken kaikkiaan näemme valoisan vuoden 2021. Pandemia ja sen jälkiseuraukset aiheuttavat edelleen epävarmuutta, mutta jatkamme investointeja liiketoimintamme ja ehdotuksemme kanssa ja odotamme innolla palvelevamme asiakkaitamme Suomessa ja muualla Pohjoismaissa vuonna 2021, Hoyer päättää.
Ghita Hoyerin haastattelu on luettavissa kokonaan täällä (englanninkielinen).