Freescale on esitellyt autojen järjestelmien ohjainpiirin, jota se kehuu markkinoiden suorituskykyisimmksi. Piiri pyörittää sujuvasti kolmella ytimellään esimerkiksi tuulilasiin kuljettajan näkökenttään heijastettavia näyttöjä.
Uusimpien autojen kojelaudat ovat nykyään monien komponenttien kokonaisuuksia. Tarvitaan keskusprosessori, grafiikkayksikkö, ulkoinen SRAM-muisti ja erillispiiriratkaisuja, jotta erilaisia edistyneitä toimintoja voidaan toteuttaa tuulilasinäytöissä.
Tällainen erilliselektroniikka maksaa, mikä on estänyt toiminnallisuuden tuomista halvemman tai keskiluokan autoihin. Freescale on ratkaissut ongelman MAC57D5xx-ohjainpiirillä, joka tuo 1,7 kertaa suuremman suorituskyvyn kuin mikään aiempi autojärjestelmien mikro-ohjain.
Suorituskyvyn ansiosta järjestelmään ei tarvita mitään lisä- tai tytärprosessoreja, eikä ulkoisia muisteja.
Uutuusohjain myös parantaa järjestelmien turvallisuutta. Autosar-käyttöjärjestelmää voidana ajaa yhdellä prosessorin Cortex-M4-ytimellä ja grafiikan käyttöjärjestelmää Cortex-A5-ytimellä.
Freescale aloittaa MAC57D5xx-ohjaimen näytetoimitukset autojen järjestelmien valmistajille kesäkuussa.