Suomalainen autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja kehittävä Sensible 4 peräänkuuluttaa standardeja ajoneuvojen ja ratkaisujen testaamiseen. -Autonomisten ajoneuvojen tekniikka vaatii kansainvälisiä testausmenettelyjä julkisilla teillä. Tällä hetkellä standardoinnin puute ja vaihtelevat ajolupakäytännöt hidastavat innovaatiota, sanoo toimitusjohtaja Harri Santamala.
Tilanne näkyi hyvin Sensible 4:n testien laajentumisessa Norjaan. Norja on edelläkävijä autonomisessa ajamisessa ja maassa on jo useita lainsäädäntöhankkeita, jotka mahdollistavat esimerkiksi tulevaisuuden robottiautokuljetukset. Norjan teillä testaamiseen ei kuitenkaan ole mitään standardeja.
Valmisteltaessa Sensible 4 autonomisia ajoneuvoja Norjan testeihin oli ohjelmiston turvallisuus testattava. Koska itse ajaville ajoneuvoille ei ole kattavaa lainsäädäntöä tai standardointia, VTT suoritti itsenäisen kolmannen osapuolen järjestelmän testin. Luotettava validointi oli välttämätöntä toiminnan laajentamiseksi ulkomaille.
Jotta Sensible 4: n kaltaiset yritykset voivat jatkaa autonomisten ajoneuvojensa kehittämistä kansainvälisesti, maiden välillä tarvitaan yhteisiä ja laajalti hyväksyttyjä testaus- ja validointimenettelyjä.
Tämän vuoden alussa Sensible 4 aloitti kokeilut kahdella avoimen tiellä lentäjällä Norjassa, yhden Oslon lähellä ja toisen Gjesdalissa. Näissä piloteissa vaadittiin Vegvesen-viranomaisen ajokorttia. Vegvesen luotti VTT:n tekniseen asiantuntemukseen Sensible 4:n autonomisten järjestelmien testauksessa ja validoinnissa.
Norjan lentäjiä edeltäneet testit, mukaan lukien esteiden havaitsemis- ja välttämiskokeet, tehtiin Nummelan lentokentällä syyskuussa 2020. Mittaukset tehtiin käyttämällä VTT:n kehittämiä automatisoituja ajoneuvotyökaluja ja prototyyppejä automatisoitujen ajotoimintojen vertailuanalyysin mahdollistamiseksi. Testauksia kehitettäessä VTT turvautui omaan Martti-prototyyppiautoonsa.
VTT: n luomiin testiskenaarioihin sisältyi reaktio useisiin staattisiin ja vaarallisesti liikkuviin esineisiin ajoneuvon edessä. Ajoneuvon kykyä valvoa vapaata tilaa testattiin T-risteyksessä, kävelytie ja bussipysäkillä odottaen muiden autojen kulkemista ensin takaapäin.
Sensible 4 -tekniikka toimi turvallisesti kaikissa testatuissa tilanteissa. Testit tehtiin systemaattisesti analysoimalla ajoskenaarioita, turvallisuusriskejä ja suorittamalla todellisia mittauksia.