Tablettien myynti kasvaa edelleen kovaa vauhtia. IHS iSupplin arvion mukaan tänä vuonna myydään noin 262 miljoonaa tablettinäyttöä. Tutkimuslaitoksen tiedot kertovat, että nimettömät kiinalaisvalmistajat ovat valtaamassa markkinoita.
Kiinalaisvalmistajat eivät ole kiinnostuneita Applen tai Samsungin haastamisesta. Sen sijaan ne valmistavat suuria määriä halpoja koneita, joille kysyntää löytyy etenkin kehittyviltä markkinoilta.
Tablettinäytöissä kysyntä on kasvanut etenkin pienikokoisissa, yleensä 7-tuumaisissa ruuduissa, joiden tekniikka pohjaa vanhaan TN-tekniikkaan (twisted nematic). Uudemmat, iPadeista tutut ruudut pohjaavat IPS-kytkentään (in-plane switching). Tekniikkaan pohjaavien 9-, 10- ja 11-tuumaisten paneelien myynti on kuitenkin tänä vuonna vähenemässä viidellä prosentilla.
Isupplin mukaan nimettömät eli ns. white box -valmistajat ostivat esimerkiksi huhtikuussa peräti 40 prosenttia kaikista tablettien näyttöpaneeleista. Vielä tammikuussa lukema oli vain 17 prosenttia. Muutos on merkittävä.
Nämä nimettömät valmistajat eivät yleensä valitse kalliimpia Qualcommin tai Nvidian kaltaisten toimittajien prosessoreja. Kehitys voi muuttaa koko tablettimarkkinoiden dynamiikkaa hyvinkin nopeasti.