Apple on myöntänyt tehneensä jättimäisen 3,2 miljardin dollarin tarjouksen Beats-kuulokkeista ja sen verkkopalveluista, mutta analyytikoilta heruu vähän sympatiaa kaupalle. Monen mukaan Apple on menettänyt kykynsä innovoida.
Beats tunnetaan hiphoppari Dr Dren nimen voimalla perustettuna yrityksenä. Yhtiön verkkopalvelu on ollut menestys, vaikka se julkistettiin vasta tammikuussa.
Mutta tarvitseeko Apple uutta musiikin verkkopalvelua? Analyytikoiden mukaan Beatsin tuote ei kuulokkeet istuu puolestaan huonosti Applen omenan alle, sillä kyse ei ole samalla tavalla premium-tuotteesta, jollaisina Applen omat tuotteet tunnetaan.
Toisaalta iTunes-verkkokaupan musiikkimyynti laski viime vuonna ensimmäistä kertaa avautumisensa jälkeen. Markkina on menossa kiinteähintaiseen verkon suoratoistoon, jonka kuukausihinta asettuu noin 10 dollarin tienoille. Tämä asetaa haasteita verkkokaupoille, jotka myyvät yksittäisiä albumeja tai kappaleita.
Toteutuessaan Beats-kauppa on Applen historian suurin. Yhtiön kassaa se ei heilauta mihinkään päin.