Vuoden toinen neljännes oli ankeaa aikaa kannettavien tietokoneiden valmistajille. Strategy Analyticsin mukaan huhti-kesäkuussa myytiin globaalisti 55,5 miljoonaa kannettavaa. Määrä on 15 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin.
Tutkimuslaitoksen analyysin mukaan kuluttajilla ovat nyt muita painopisteitä, kuten loma, uudet vaatteet ja kodin kunnostaminen. Monet varovat uusien laitteiden ostoa hintojen kallistuessa ja taantuman uhatessa. Sen sijaan yrityksissä uuteen tietotekniikkaan panostetaan ja kun myynti keskittyy yhä enemmän premium-läppäreihin, tilanne on valmistajien kannalta valoisampi.
Toinen neljännes oli kaikilla valmistajille kuitenkin surkea. Jokaisen myynti laski edellisvuoteen verrattuna. Lenovo oli listan kärjessä 12,8 miljoonalla myydyllä laitteella. Tämä oli 17 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Lenovon markkinaosuus oli 23 prosenttia.
HP myi 10,5 miljoonaa läppäriä (-29%), millä lohkesi 19 prosentin markkinaosuus. Dellin myynti pieneni vain prosenttiyksiköllä ja se onnistui myymään 10,3 miljoonaa kannettavaa. Apple on listan neljäs 4,8 miljoonalla myydyllä Macbookilla (markkinaosuus 9%). Applenkin myynnistä katosi vuodessa 13 prosenttia.