Maanteillä alkaa pian näkymään rekkoja, joiden käyttövoimana on sähkö. Göteborgilaisen Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat todistaneet, että sähkörekat tulevat halvemmiksi kuin vanhat dieselvoimaiset
Ruotsissa on nykyään jo noin 450 000 sähköautoa, mutta raskaassa liikenteessä niitä ei vielä näy. Vielä muutama vuosi sitten monet analyytikot ajattelivat, ettei sähkö voi korvata dieseliä rekoissa. Siksi göteborgilaistutkijoiden tulokset ovat yllättäviä.
Sähkötekniikan laitoksen automaattisen ohjauksen tohtoriopiskelija Johannes Karlsson on tutkinut menetelmää, jossa ajotavan avulla voidaan valita oikean kokoinen akku. Tarkemmin sanottuna heidän tutkimuksensa on saanut inspiraationsa todellisesta kuljetusyrityksestä, joka liikennöi kiinteitä reittejä Helsingborgin ja Tukholman välillä.
- Tutkimuksessa tavara-autoja käytetään rahdin noutoon ja pudotukseen päivällä ja kaukokuljetuksiin yöllä. Olemme verranneet kahta akkukokoa kahteen skenaarioon pikalatauksen hinnasta. Tämän tyyppinen raskas kuorma-auto näyttää siltä, että se voidaan sähköistää kustannustehokkaalla tavalla.
Tulokset osoittavat, että pienempi akku on kustannustehokkain, kunhan julkisen pikalatauksen hinta on alhainen. Pienemmän akun etuna on se, että voidaan kuljettaa raskaampia kuormia. Isomman akun kanssa ei tarvitse käyttää pikalatausta vaan akuston voi ladata edullisemmin yrityksen omissa varastoissa.
- Pitkiä matkoja ajavat raskaat kuorma-autot on mahdollista sähköistää niin, että se on yhtä halpaa tai halvempaa kuin diesel-tavara-autot, jos ajetaan oikein. Akun koon voi määrittää sen mukaan, ajatko kevyellä kuormalla, kuten paketteja tai vihanneksia, vai raskaalla kuormalla, kuten juomia tai puuta.
Tutkimuksessa dieselin hinnaksi asetettiin 1,20 euroa litralta arvonlisäveroineen. Tälläkin hinnalla sähkörekalla ajaminen voi olla halvempaa kuin dieselautoilla.