Suomessa asennetaan nyt paljo uusia latauspisteitä sähköautoille. On kuitenkin vaarana, että tuhansissa kiinteistöissä jää asentamatta pakollisia sähköauton latauspisteitä. Lataustarvikkeita myyvän Nordic Plugin mukaan vaikeasti tulkittavat lait herättävät kysymyksiä erityisesti pienyrityksissä.
Nykyinen laki vaatii, että olemassa oleviin rakennuksiin, jotka eivät ole asuinkäytössä ja joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa joko rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, on asennettava vähintään yksi sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. Tämän latauspisteen on oltava yli 3,7 kilowatin tehoinen ja varustettu joko Type 2- tai CCS-tyypin liittimellä.
EU-parlamentti hyväksyi uusitun rakennusten energiatehokkuusdirektiivin aiemmin tänä keväänä. Ympäristöministeriö käynnistää muutosten toimeenpanon kansalliseen lainsäädäntöön kevään 2024 aikana. Ympäristöministeriön tiedotteen mukaan muutoksia on luvassa myös latauspistelakiin. Kevään aikana selvinnee, mihin suuntaan muutoksia tulee.
Nordic Plugin toimitusjohtaja Taneli Ikosen mukaan myös nykyisessä laissa on epäselvyyksiä. Myös uutisointi on ollut ristiriistaista. - Esimerkiksi erillistä latausoperaattoria ei laissa vaadita, vaan riittää että lataustehoa on vähintään 3,7kW ja latausasemassa on kotilatauksessa käytettävä Type 2 -liitäntä. Ehdot täyttävän latausaseman saa alkaen sadoilla euroilla ja erillistä palveluntarjoajaa tai laskutusmahdollisuutta ei vaadita, Ikonen sanoo.
Vaikka investointi latauspisteen asentamiseen ei välttämättä ole suuri, monet kiinteistönomistajat eivät ole vielä ryhtyneet toimiin täyttääkseen lain vaatimukset.
Lakisääteinen aika asennuksille on vuoden loppuun asti. Sanktiota myöhästymisestä ei ole laissa määrätty. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on kuitenkin kertonut aloittavansa latauspisteiden valvonnan heti vuoden 2025 alusta alkaen. Jos kiinteistössä ei latauspistettä ole, sen rakentamiselle asetetaan uusi määräaika.
Nordic Plugin hallituksen puheenjohtaja Juha Kummunmäen mukaan suurin osa ei vieläkään tiedä koko vaatimuksesta. - Kiinteistöjä on kuitenkin kymmeniä tuhansia mutta selvittäminen vaatii kiinteistönomistajan omaa työtä, joten se jää monella tekemättä. Sanktioita näillä näkymin tuskin on heti tulossa, joten asia ei yksinkertaisesti hirveästi kaikkia kiinnosta, jos aitoa tarvetta lataukselle ei tässä hetkessä ole, Kummunmäki kertoo.
Valitettavasti monille pienille yrityksille nykyinen latausasemavaatimus on aiheuttanut sekaannusta. Eniten mikroyrityksillä - Asennusvaatimus ei koske rakennuksia, jotka omistaa ja niitä käyttää mikroyritys. Kuitenkin jos omistaja on joku muu, asennusvaatimus toteutuu, vaikka rakennuksen käyttäjä olisi mikroyritys, Taneli Ikonen selventää.