Kiinteistöissä käytettäviä sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 5636 kappaletta. Se on 13,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) tilasto.
Peruslatauslaitteiden myynnin jakautuminen eri teholuokkien kesken osoittaa tehokkaamman latauksen suosion jatkuvan. Maksimiteholtaan 22 kilowatin laitteita myytiin 2288 kappaletta. Määrä oli 0,4 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.
Teholtaan 11 kilowatin laitteiden myynti puolestaan pieneni 17,8 prosenttia 1333 kappaleeseen. Alempitehoisten 7,4 kW ja 3,7 kW peruslatauslaitteiden myynti pysähtyi lähes kokonaan ja jäi vain muutamiin kappaleisiin.
- Tehokkaimpien peruslatauslaitteiden myynti jatkui samalla tasolla kuin viime vuonna, vaikka kaiken sähkötekniikan tukkumyynti kokonaisuudessaan laski viidenneksellä ensimmäisellä kvartaalilla. Tämä kertoo ladattavan autokannan kasvun pitävän kysyntää yllä, arvioi STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Muhosen mukaan viime vuoden lopussa päättynyt ARAn avustus ehti tuoda toimisto- ja asuintaloyhtiöille latauspisteen tai siihen valmiuden jo 83 000 autopaikalle ja aikaansai muutamassa vuodessa lähes miljoonan euron yksityiset investoinnit. Hän kuitenkin ihmettelee, miksei hallitus enää käytä tepsiväksi havaittua keinoa. - Budjetissa pitäisi osoittaa määrärahaa koti- ja toimipaikkalatauksen kannusteisiin.
Julkisten rakennusten yhteyteen tulee asentaa autolle latauspiste vielä tämän vuoden aikana, mikäli rakennuksessa tai samalla kiinteistöllä on yli 20 pysäköintipaikkaa.
- Tieto uudesta asetuksesta ja sen valvonnasta on vihdoin kiirimässä kuntiin ja seurakuntiin herätellen niitä toimimaan. Uskon, että se tulee näkymään myös latauslaitteiden myyntitilastossa tämän vuoden mittaan, Muhonen ennakoi.
Sähköautomyynnin kehityksen pysähtyminen näkyy myös autoalan tilastoissa. Tammi-huhtikuun aikana täyssähköisten autojen osuus ensirekisteröinneistä oli 26,2 prosenttia. Viime vuonna yli kolmannes eli yli 33 prosenttia uusista autoista oli täyssähköisiä. Tänä vuonna bensiinikäyttöisiä on ostettu viimevuotista enemmän, joten liikenteen sähköistyminen on lähes pysähtynyt.