Sähköteknisen Kaupan Liitto tilastoi kiinteistöihin asennettavien sähköautojen latauslaitteiden markkinaa. Uusien lukujen myötä näyttää siltä, ettei Suomeen enää asenneta pienitehoisia 3,7 ja 7,4 kilowatin latureita.
Latureita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 14 158 kappaletta, mikä on kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla. STK:n mukaan toisen vuosineljänneksen laitemyynti jäi viime vuoden vastaavasta jaksosta enää vain neljä prosenttia, joten markkina on taas piristymässä.
Myytyjen laitteiden sisältämien latauspisteiden määrä jopa kasvoi 2,4 prosenttia, mikä johtui poikkeuksellisen suuresta Schuko- tai CEE-pistorasialla varustettujen hidaslatauslaitteiden myynnistä ajanjaksolla.
Peruslatauslaitteiden kysyntä keskittyy kahteen suurimpaan teholuokkaan. Niistä 22 kW laitteita myytiin alkuvuonna 4747 kappaletta ja 11 kW laitteita 3404.
Vetoapua myyntiin tulee myös lainsäädännön puolelta. Lain mukaan käytössä olevassa muussa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, on oltava asennettuna vähintään yksi normaalitehoinen tai suuritehoinen latauspiste tämän vuoden loppuun mennessä.
Taloyhtiöt ja liikekiinteistöt saivat viime vuodenvaihteeseen asti ARA-tuki latauslaitteiden hankintaan. STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen toivoo, että vastaavat tuet palaisivat. - Tämä auttaisi saavuttamaan sähköiselle liikenteelle asetetut tavoitteet ja liikenteen päästövähennykset, Muhonen sanoo.