Infineon Technologies on ottanut merkittävän askeleen kohti RISC-V-prosessoreiden laajamittaista käyttöä autoteollisuudessa. Yhtiö aikoo tuoda markkinoille uuden autoihin suunnatun mikro-ohjainperheen, joka perustuu avoimeen RISC-V-arkkitehtuuriin.
Uusi AURIX-mikro-ohjainsarja laajentaa Infineonin nykyistä autoelektroniikan mikro-ohjainvalikoimaa, johon kuuluvat jo TriCore- (AURIX TC) ja Arm- (TRAVEO, PSOC) -pohjaiset tuotteet.
Infineonin uusi AURIX-sarja kattaa monenlaisia ajoneuvosovelluksia aina perustason mikro-ohjaimista huipputehokkaisiin ratkaisuihin, jotka ylittävät nykyisen markkinatarjonnan. Ensimmäinen askel tähän suuntaan on Embedded World 2025 -messuilla esiteltävä virtuaalinen prototyyppi, jonka avulla Infineonin ekosysteemikumppanit voivat aloittaa esisilikonitason ohjelmistokehityksen.
Infineon on maailman johtava autojen mikro-ohjainten valmistaja 28,5 prosentin markkinaosuudella. Yhtiö on myös osa Quintauris-yhteisyritystä, jossa se työskentelee muiden alan johtavien toimijoiden kanssa RISC-V-tuotteiden kaupallistamisen nopeuttamiseksi. Infineon on nyt ensimmäinen puolijohdevalmistaja, joka ilmoittaa tuovansa markkinoille autoihin suunnatun RISC-V-mikro-ohjainperheen.
Infineon tekee tiivistä yhteistyötä ohjelmisto- ja työkalukumppaneidensa kanssa luodakseen kattavan ekosysteemin tulevan tuoteperheen tueksi. Embedded World 2025 -tapahtumassa esitelty virtuaalinen prototyyppi perustuu Infineonin strategisen kumppanin Synopsysin työkaluihin. Sen avulla Infineonin kumppanit voivat kehittää ohjelmistojaan ja työkalujaan RISC-V-arkkitehtuurille jo ennen fyysisen mikro-ohjaimen valmistumista.
Useat kumppanit, kuten IAR, Elektrobit, Green Hills, HighTec, Lauterbach, PLS, Synopsys ja Tasking, ovat jo ottaneet ohjelmistokehityspaketin käyttöön ja esittelevät ensimmäisiä ratkaisunsa Embedded World 2025 -tapahtumassa ensi viikolla.