RISC-V-arkkitehtuuri tekee vahvaa tuloa autoihin, ja kehitystyö saa nyt lisää vauhtia. Infineon Technologies esitteli viime viikolla ensimmäiset RISC-V-pohjaiset prosessorinsa autoihin, ja nyt TASKING ilmoittaa tukevansa Infineonin uutta autojen järjestelmien RISC-V -virtuaaliprototyyppiä. Tämä mahdollistaa ohjelmistokehityksen jo ennen varsinaisen raudan valmistumista, mikä nopeuttaa ja tehostaa uusien autojärjestelmien kehitystä.
Infineonin RISC-V-virtuaaliprototyyppi on ohjelmallisesti mallinnettu moniytiminen mikro-ohjain, jossa on keskeiset autoalan tarvitsemat oheispiirit. Se on toteutettu SystemC-mallinnuksella ja toimii Synopsys Virtual Development Kitillä (VDK). Tämä ratkaisu mahdollistaa ohjelmistojen kehittämisen ja testauksen jo ennen kuin fyysiset prosessorit saapuvat tuotantoon.
TASKING puolestaan tarjoaa optimoidun kääntäjän ja winIDEA-debuggerin eli virheenkorjaimen, jotka tukevat Infineonin RISC-V-prototyyppiä täysin. Kehittäjät voivat käyttää samoja työkaluja niin virtuaalisessa ympäristössä kuin myöhemmin varsinaisilla RISC-V-prosessoreilla. TASKINGin työkalut ovat jo laajalti käytössä autoalalla, ja niiden turvallisuus- ja kyberturvastandardien mukainen toteutus tekee niistä ihanteellisen valinnan myös RISC-V-kehitykseen.
Infineon ja TASKING esittelevät uutta RISC-V-kehitysympäristöä Embedded World 2025 -messuilla Nürnbergissä. Infineonin osastolla kävijät pääsevät tutustumaan yhteen markkinoiden ensimmäisistä autoalan RISC-V-teknologian demoversioista, kun taas TASKINGin osastolla esitellään “Pioneering RISC-V Development” -demo.
Infineonin ja TASKINGin yhteistyö tuo RISC-V-pohjaiset ajoneuvojärjestelmät lähemmäs massatuotantoa, ja sen avulla autonvalmistajat voivat siirtyä ohjelmisto-ohjattuihin ajoneuvoihin entistä nopeammin ja turvallisemmin.