Automaattiset autot ovat ehdottomasti tulevaisuutta, mutta kuinka hyvin anturi- ja muu teknologia voi autoa kuljettaa. Aika hyvin, mikäli Audin testeihin on luottaminen. Yhtiön RS7-malli kiihdytti viikonloppuna Hochenheimin radalla Saksassa 225 kilometrin vauhtiin ilman kuljettajaa.
RS7:ssa on 560 hevosvoiman moottori, josta otettiin suorilla täysi teho irti. Mutkaa lähestyttäessä anton anturit tunnistavat sen sijainnin radalla erittäin tarkasti ja erittäin nopeasti, joten auto osaa kääntää mutkaan optimaalisella linjalla ilman, että jarrut lukkiutuisivat tai pyörät sutisivat.
Anturijärjestelmän tukena RS7:ssa on erittäin tarkkaa gps-paikannus, joka määrittää auton sijainnin jopa yhden sentin tarkkuudella. Paikkatietä syötettiin autoon wlanin välityksellä. Auto on tietysti varustettu 3d-kameroilla joka suuntaan, joten se tietää sijaintinsa ja vauhtinsa aina millimetrintarkasti.
Audin mukaan testissä ja koko projektissa ei ole kyse vain kehittäjien hupailussa. Kilparadalla nähdään, miten hyvin automaattinen auto reagoi erilaisiin tilanteisiin kovissa nopeuksissa. Normaalissa liikenteessä reagoinnin yllättäviin pitäisi tapahtua selvästi helpommin.