Viisi suomalaista media-alan yritystä testaa loka-marraskuussa uudenlaista, keinovalolla latautuvaa, edullista ePaperi-ratkaisua sanomalehden jakeluun. Sadat testikäyttäjät saavat päivittäin luettavakseen Helsingin Sanomien aamu- ja iltaversion.
Kehityshankkeen tavoitteena on synnyttää uusi, ympäristöystävällinen tapa jakaa sisältöä. Aluksi hankkeessa keskitytään journalististen sisältöjen jakeluun ja jatkossa myös oppimateriaalin jakeluun.
Hanke perustuu pääpartnerien TIVITin Next Media-tutkimusohjelmassa kehittämiin teknologioihin ja osaamiseen. Partneriyhtiöiden omien investointien lisäksi hanketta rahoittaa Tekes, joka oli tukemassa myös kolme vuotta sitten Broadcast-hanketta, jossa ePaperi-ratkaisua testattiin ensimmäisen kerran paikallisuutisten jakeluun.
- ePaperi-ekosysteemi perustuu Leia Median kehittämään uudenlaiseen, aurinkokennoilla ladattavaan lukulaitteeseen. Ekologinen ratkaisu latautuu myös keinovalolla, ja laitteen hinta tulee olemaan alhainen, Leia Median toimitusjohtaja Antti Korhonen kertoo.
ePaperi-ekosysteemin muodostaa viisi suomalaista yritystä: Leia Media, Sanoma News, Bluegiga, Anygraaf ja DNA.