Koulujen alkaessa moni ostaa opiskelijoille suuria, jopa 15-tuumaisilla näytöillä varustettuja läppäreitä. Markkinatutkimus kuitenkin osoittaa, että läppäreiden koko on kutistumassa. Suurteen ruutujen myynti hidastuu ja pienempien kiihtyy. IHS-tutkimuslaitoksen mukaan tämä osoittaa, että kuluttajat eivät enää ole kiinnostuneita suurista, 15-tuumaisista näytöistä.
Isojen ruutujen myynti laski tammi-kesäkuussa 14 prosenttia vuodentakaisesta. 38,4 miljoonaa myytyä näyttöä tarkoittaa kuitenkin sitä, että 15-tuumainen on edelleen suosituin koko.
Samaan aikaan 11-tuumaisten näyttöjen myynti kasvoi 35 prosenttia 8 miljoonasta 11 miljoonaan. IHS:n mukaan luku kuvaa hyvin Chromebook-läppäreiden suosion kasvua.
Kaikkiaan kannettavien tietokoneiden näyttöjä myytiin tammi-kesäkuussa 6,1 miljoonaa, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kaksi suurinta valmistajaa Lenovo ja Hewlett-Packard vähensivät kuitenkin ostojaan peräti 27 prosenttia, mikä IHS:n mukaan kertoo siitä, että valmistajat haluavat pienentää varastojaan.