Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.
Sinkki-ilma-akuille on puolellaan monia etuja. Sinkki on erittäin yleinen materiaali, joten akut voisivat olla litiumpohjaisia edullisempia. Niiden energiatiheys on myös litiumakkuja parempi. Tietysti sinkki on litiumin vakaampaa, joten akut ovat turvallisempia.
Sinkki-ilma-akkujen lataaminen on kuitenkin ollut hankalaa. Ei ole ollut olemassa katalyyttiä, joka tehokkaasti poistaisi ja tuottaisi ilmaa akun latauksen ja purkaamisen aikana.
Advanced Materials -lehdessä julkistetussa Sydneyn ja Nanyangin teknisen yliopiston yhteisprojektissa kehitettiin kolmevaiheinen prosessi mahdollistaa kaksitoimisten happikatalyytin rakentamisen uudelleenladattavaa sinkkiakkua varten.
Uudet katalyytit valmistetaan kontrolloimalla samanaikaisesti raudan, kobaltin ja nikkelin oksidien muodostumista, kokoa ja kiteisyyttä. Näiden avulla valmistetut sinkkiakut ovat tutkimustulosten mukaan lupaavia: 60 lataus/purkaussyklin jälkeen energiatiheys putosi alle 10 prosenttia.
Tekniikka vaatii vielä työtä, mutta nykyakkujen tapaan uudelleen ladattava sinkki-ilma-akku on nyt lähempänä laajamittaista kaupallistamista.