Litiumioniakkujen lataaminen nähdään usein turvallisuusriskiksi, mutta englantilaistutkijoiden mukaan akkuja voitaisiin ladata turvallisesti jopa viisi kertaa nykyistä nopeammin. Warwickin yliopiston tutkijoiden kehittämä ratkaisu valvoo antureiden avulla akkujen lämpötilaa reaaliajassa.
Valmistajat määrittelevät akkujen maksimilatausjännitteen sen perusteella, mikä on aina ja joka tilanteessa turvallinen vaihtoehto. Yliopiston WMG-ryhmittymä (Warwick Manufacturing Group) on kehittänyt ratkaisun, joka jatkuvasti valvoo akun sisäistä lämpötilaa ja elektrodien potentiaalia.
Mikäli akku ylikuumentuu, sen elektrolyytti voi vaurioitua. Tämä voi johtaa jopa katastrofaalisiin seurauksiin, mikäli elektrolyytti hajoaa ja muodostaa syttyviä kaasuja. Anodin ylilataaminen voi johtaa jopa oikosulkuun katodin kanssa, kuten hyvin tiedetään.
WMG:n tutkijoiden kehittämä ratkaisu mahdollistaa ensimmäistä kertaa akunsisäisen lämpötilan ja elektrodikohtaisen tilan monitoroinnin. Tällainen sisäinen monitorointidata on paljon esimerkiksi ulkoista lämpötilamittausta tarkempaa ja mahdollistaa akun lataamisen suuremmalla jännitteellä ilman riskiä.
Ratkaisua on testattu kaupallisilla litiumioniakuilla, eikä se vaikuta akkujen suorituskykyyn. Lataus voidaan parhaimmillaan kiihdyttää viisi kertaa tehokkaammaksi, tutkijat kertovat.