Elisa päästää startupit kiinni omaan dataansa ja haastaa yritykset kehittämään datan perusteella uusia tekoälysovelluksia. Elisa AI Co-Creation Challengen voittaja valitaan pitchauskisassa Slushissa ja parhaalle luvassa on 50 000 euron palkkio.
Elisa AI Co-Creation Challengessa kilpailevat joukkueet kehittävät yhdessä Elisan kanssa datasta liiketoimintaa. Joukkueilla on mahdollisuus ratkaista ongelmia Elisan eri liiketoiminta-alueilla: viihteessä, teollisessa IoT:ssa, operaattoreiden liiketoimintaprosesseissa, digitaalisessa terveydenhuollossa ja asiakaspalvelussa.
Joukkueet saavat pääsyn anonyymiin dataan, jonka avulla he voivat kouluttaa tekoälymallejaan. Siinä missä ääninauhoituksia voitaisiin hyödyntää suomenkielisen puheentunnistuksen luomiseen, Elisa Viihteen dataa voitaisiin käyttää älykkäiden videosuositusten tarjoamiseen. Osallistujia ohjataan voittavan idean luomisessa, testaamisessa ja kokeilussa, pienimmän toimivan tuotteen rakentamisessa sekä pilotoinnissa asiakkaan kanssa. Tavoitteena on rakentaa markkinakelpoinen ja kaupallistettava tuote kilpailun loppuun mennessä.
- Tiimit pääsevät käsiksi ainutlaatuiseen dataan, oppivat ymmärtämään asiakasta ja voivat yhdessä kehittää liiketoimintaa nopeatempoisesti. Tekoälyliiketoiminnan kehittämisellä on valtava vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan, sanoo Elisan uusista palveluista vastaava johtaja Henri Korpi.
Kilpailuun voi osallistua lähettämällä kolmen minuutin esittelyvideon joukkueestaan ja ideastaan Elisalle viimeistään 1.7.2018 mennessä. Saapuneiden kilpailuideoiden joukosta Elisan asiantuntijapaneeli valitsee 20.7. mennessä 10-15 mielenkiintoisinta. Lisätietoja löytyy Elisan verkkosivuilta.