Kukaan ei kiistä keino- ja virtuaalistodellisuuden nopeaa tuloa niin työelämään kuin viihteeseen. Tällä hetkellä VR-lasien liittäminen tietokoneeseen on hyvin kirjavaa, mutta onneksi asiaan on tulossa helpotusta. Uutta VirtualLink-liitäntää varten on perustettu oma konsortio.
VirtualLink on avoin standardi virtuaalilasien liittämiseen. Tarkoitus on siirtää yhtä ja samaa fyysistä kaapelia pitkin virtuaalilasien tarvitsema teho, näyttöinformaatio ja data. Onneksi ja loogisesti fyysiseksi liitännäksi on valittu C-tyypin USB.
VirtualLink-liitännällä eli USBC-kaapelilla on tarkoitus korvata useat erilliskaapelit, joita monet tämän hetken VR-lasit vaativat. Ideana on myös, että standardi kattaa tulevaisuuden kehitykset.
Tällä hetkellä määritys tukee nelilinjaista HBR3 DisplayPort-linkkiä, jota tarvitaan suuriresoluutioisille näytöille, kameroille ja antureille datayhteys tulee USB 3.1 Gen 2- standardilla ja sähkövirtaa kaapelia pitkin voidaan syöttää 27 watin teholla.
VirtualLink-konsortiossa ovat mukana Microsoft, AMD, Nvidia, Valve ja Oculus. Standardi määrittelee USBC:n Alternate Mode -laajennuksia, mutta käytännössä VirtualLink tekee USBC:stä sen, mikä siitä alkuperäisen idean mukaan pitikin tulla: yksi universaali liitäntä kaikenlaisen informaation ja tehon syöttöön.