Amazonin Alexa-kaiuttimet tai älypuhelinten Siri-apurit ovat tehneet puheohjauksesta monelle arkipäivää. Nyt amerikkalainen CRM-järjestelmiä kehittävä Salesforce aikoo tuoda puheohjauksen omalle Einstein-alustalleen. Apurin nimeksi on saatu Einstein Voice Assistant.
Puheohjaus tekee CRM-järjestelmän käytöstä monissa tilanteissa helpompaa. Uusia tietoja voidaan syöttää asiakastietojärjestelmään puhumalla mobiilisovellukseen. Äänikomentojen avulla voidaan myös tarkistaa omia tilastoja.
Einstein Voice Bots -toiminnolla yritykset voivat puolestaan luoda botteja eli ohjelmistorobotteja kirjoittamatta riviäkään koodia. Niiden avulla asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä esimerkiksi Google Assistant -virtuaaliavustajalla tai Amazon Alexa -älykaiuttimella.
Salesforcella uskotaan, että ääniohjauksesta tulee keskeinen osa yritysohjelmistojen käyttöliittymää. Yhtiön teknologiajohtaja Parker Harrisin mukaan Enistein Voice aloittaa uuden aikakauden CRM-järjestelmissä, kun asiakaskokemuksia voidaan kuvailla omalla äänellä.
Salesforce esittelee puheohjausta ensi viikolla Dreamforce-kehittäjäkokuksessaan San Franciscossa. Yhtiön alustalle uusi toiminnallisuus tuodaan pilottina ensi talven päivityksessä. Voice-botit ovat vuorossa kesän päivityksessä.
Lisätietoja löytyy Salesforcen blogista.